Snart dags för Absolute Flexo Future 2010

PUBLICERAD: 15 februari 2010
UPPDATERAD: 15 februari

Var tredje år håller de nordiska flexoorganisationerna Sweflex, Norsk Flexo Forum och Dansk Flexo Forum en gemensam seminariedag. Den 22 april är det Helsingör i Danmark som står värd.

Seminariedagen är en mix av teknik och intressanta föredrag om branschens framtid. På tekniksidan har man bjudit in ett stort gäng leverantörer inom områden som aniloxvalsar, klichémontering, kemi, plastkulor och laser.

Shrink sleeves som alternativ till etiketter börjar bli en stor marknad. Här i Skandinavien är vi fortfarande på nybörjarnivå. Gerade Lasade på DCM, en av de främsta europeiska leverantörerna på området, talar om möjligheterna med shrink sleeves.

Konstnären Pia Villefrance Dann talar om förpackningar, design och funktion.

En tysk stormarknadskedja lade ut all sin förpackningsdesign på en byrå. Eftersom byrån har begränsad kompetens inom flexo, beslutade kedjan sig för att inte använda flexotryckta förpackningar. Dr John Anderson, chef för affärsområdet Packaging hos Kodak, talar om flexo och konkurrensen från andra tryckmetoder. Han berättar även hur flexo kan överleva och växa.

När man talar om Procter & Gamble spetsar många öronen. Företaget är en av världens största förpackningsbeställare. Mike Ferrari, Corporate R&D Art Director hos Procter & Gamble, har med sig en rad exempel på hur koncernen arbetar med förpackningar.

Seminariedagen börjar klockan 11.00 och pågår till 17.00. Anmäl dig på www.aff10.com.

Läs vidare

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2