Två stora Skånetryckerier slås ihop till ett större

web_exaktaHässleholmstryckeriet Exakta går ihop med Malmöföretaget Printing och bildar Exaktaprinting AB.

– Normalt slår man ihop två dåliga företag, för att rädda dem. Men här har vi slagit ihop två starka företag för att skapa ett ännu starkare, säger Peter Rydje, som hittills ägt och drivit Printing.

Det gemensamma bolaget kommer att ha tryckerier i Malmö och Hässleholm samt en originalavdelning, Exakta Media, i Malmö. Allt bokbinderi flyttas med omedelbar verkan över till Printings dotterbolag Kristianstads Boktryckeri.

– Jag och Peter har haft kontakt i många år och både hjälpt varandra och varit hårda konkurrenter, säger Håkan Larsson (på bild), som blir koncernchef i det hopslagna bolaget. Vi kompletterar varandra genom att vi på Exakta varit väldigt starka på steget innan tryck medan Printing varit skickliga på efterbehandling.

Det sammanslagna bolaget får cirka 100 anställda och en omsättning på 160 miljoner kronor.

Tänker på framtiden

Både Peter Rydje och Håkan Larsson pratar mycket om framtid när AGI intervjuar dem. Peter tycker det var självklart att Håkan skulle vara vd, eftersom Håkan är tio år yngre. Håkan fyller 40 i början av juli.

Peter Rydje, som i 30 år arbetat i ledande befattning, ser fram emot att arbeta med framtidsfrågor och försäljning medan Håkan Larsson gillar att arbeta med ledningsfrågor.

– Jag är utbildad civilekonom, med inriktning på ekonomisk styrning, säger Håkan. Peter är en fena på teknik och att bedöma framtiden. Båda två brinner vi för försäljning.

Förändringar

Direkt nu flyttas bokbinderiutrustningen från Printing i Malmö och Exakta i Hässleholm upp till Kristianstads Boktryckeri, där Leif Bågesjö sitter kvar som vd. Bokbinderiarbetarna från Malmö och Hässleholm erbjuds att följa med.

I Hässleholm har två tjänster MBL-förhandlats bort i samband med att en tryckpress ska försvinna i det hopslagna bolaget.

– Resten planerar vi att ha kvar, säger Håkan Larsson. Framför allt eftersom vi nu kommer att göra mer färdigt och lämna ut färre jobb.

– Nu ska vi uppmuntra alla att lära sig av varandra, för tillsammans sitter vi på en enorm kunskapsbank. Det vi har byggt här, är ett företag för framtiden. Vi hoppas på att kunna inspirera andra att göra samma sak, säger Håkan Larsson.

Fyra delägare

Inga pengar har bytt ägare i samband med hopslagningen, som gjorts i moderbolaget LHJ administration i Malmö AB, med Hans Kvist som ordförande. De fyra delägarna är Peter Rydje, Håkan Larsson, Stefan Larsson (platschef på Exakta Media i Malmö) och Marcus Gustafsson (passiv ägare, son till Exaktas grundare Jan Gustafsson).

De helägda dotterbolagen är Exaktaprinting AB med Håkan Larsson som vd och Kristianstads Boktryckeri, med Leif Bågesjö som vd.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: