Tryck på Scanpack

DSC_0013 (1)

Det var bra tryck redan från början av årets Scanpack-mässa. I fyra dagar ska 500 utställare – varav nästan hälften från utlandet – visa vad de kan erbjuda slutkunder samt förpackningsföretag. De två kategorierna blandas friskt, så bredvid ett tryckeri som säljer till slutkund, står någon som säljer transportband till tryckeriet.

Jacob Hansen, Zünd, med 11 cm tjockt material som frästs ut.

Robotarna har gjort sitt intåg, vilket bland annat Zünd visar. Jacob Hansen, som är chef för ÷ünd i Skandinavien, berättar att de levererat en robot som lägger upp 2,80 x 1,20 meter stora skivor – i upp till 11 cm tjocklek. Dessa skärs ut, varefter hela arket, med det utskurna, med vacuum flyttas bort från skärbordet och ett nytt ark läggs på.

– Du kan även läggs flera jobb efter varandra, med olika material. Det är bra om du vill låta maskinen arbeta obemannad på natten, säger Jacob Hansen.

En mindre robot, dansktillverkade Universal Robot, syns i bakgrunden i bilden. Den plockar av de enskilda, utskurna delarna och placerar dem i kartonger, innan resterna lyfts och kastas i en papperskorg.

DSC_0016

Gorvak plastar in eller lägger band runt packar med tryck. På mässan visade de också hur en produkt kan inplastas och sedan förslutas med en ultraljudssvets. Fördelen, i förhållande till en vanlig svets, är att man slipper rökutveckling.

Maud Fredriksson och Lotta Meijer mötte strömmen av besökare.

Mats Strand, vd Strand Packaging i Malmö.

Mats Strand från Strands Packaging i Malmö har kommit på ett sätt att svetsa förpackningen så att ett helt syrefritt emballage skapas i kartong.

– Fördelen är att du slipper packa i en plastpåse. Kryddor, mjöl, lös-te och tapetklister är exempel på sådant du kan packa direkt i den här livsmedelsgodkända förpackningen, säger Mats Strand.

Hemligheten är att förpackningen är belagd med PE på båda sidor. När det svetsas ihop, får man en helt tät barriär.

DSC_0009

Christer Pålsson är vd på Mediaköket i Helsingborg. Det 16 personer stora företaget producerar final artwork och repro till förpackningar. De trycker också själva rulle-till-rulle med en HP Indigo 6600 med sju färger.

– Det gör att vi kan återge flertalet Pantonefärger. 

Vi trycker små till mellan stora upplagor men även provserier.

Vi ser fram emot att vid årsskiftet få installerat vår nya Prati maskin som kommer att effektivisera efterbehandlingen och även ger oss möjlighet till stansning av flexibelt material för In-Mould.

 I dagsläget har vi två GM-maskiner med inbyggd laserstans, så vi kan stansa unikt redan nu. Men sedan blir det lättare när vi trycker större upplagor.

– I GM-maskinerna kan vi även foliera och prägla, så vi har en bredd av möjligheter, säger Christer Pålsson.

DSC_0027

Vitt Grafiska är på offensiven och visade på Scanpack att de inte bara är ett civiltryckeri utan även har stor bredd inom förpackningstryck.

DSC_0010 (1)

Dreyer Kliché har vunnit många priser för sina avancerade klichéer, med tjusiga reliefer. I Göteborg var de för att träffa de mest krävande varumärkesägarna, som ville ha något extra i form av präglingar, folier etc. Tidningen Sign & Prints läsare kunde senast stifta bekantskap med Dreyer Kliché i septembernumret, där de hade gjort en elefant i guld på omslaget.

DSC_0013 (2)

Robotar var ett genomgående tema på Scanpack. Här flyttas kartonger över på en lastpall som fylls. Alternativt kan lastpallen lastas av och kartongerna flyttas upp på ett transportband.

DSC_0025

Ekmans Trioplast visar att de har stor bredd – från rullar med sopsäckar i många färger, till exklusivt stansade kartonger till synnerligen exklusiva produkter.

 

DSC_0006

När Kartongbolaget valt att investera i en digital tryckpress i B2-formatet, så är det för att nå helt nya målgrupper – inte primärt för att ta hand om existerande mindre upplagor. Det säger Jesper Andréalund, som är konstruktör och säljare på företaget.

Kartongbolaget tänker köra vidare sin B2 Heidelberg offsetpress, där de har uv och vattenlack.

– Helt nya kunder har hört av sig, sedan vi kommunicerade att vi ska få in en digitalpress. Det handlar om att tillgodose ett behov av att personalisera och att kunna variera mönster.

Kartongbolaget har sin produktion fördelad på många kunder och branscher. Hobby och kosmetik är dock de största branscherna för de 19 anställda, som omsätter 40 miljoner kronor.

DSC_0005 (1)

Tore Wold var en av de norska utställarna. Han visade mycket material – bland annat en stampingfolie som ser ut som vattendroppar när den läggs på trycket. Här granskar han ett mycket avancerat tryck

Tore Wold visade också hotfolistamping med holografi, hotfoil och prägling i en Omet etikettryckmaskin.

DSC_0001

Fredrik och Tore Wold vid en stapelvändare som även kan köra runt med stapeln i upphöjt läge, för att exempelvis ta sig fram lättare på ett tryckeri.

DSC_0022

Reprostugan i Arlöv har utvecklat ett system för att kvalitetssäkra tillverkningen av förpackningar.

– Du lägger upp din förpackningsdesign i vår databas, vilken ligger på vår egen server som vi håller koll på. Sedan skickar du prover till alla som ska titta på det, säger vd Hans Wenneman (till vänster på bilden).

– När ändringar gjorts, ser du gamla och nya designen ovanpå varandra, där ändringarna lyser igenom. På så sätt kan du lätt kontrollera att alla åtgärdats.

– Därefter gör du i ordning en lista med vem som ska godkänna – och i vilken ordning. Systemet skickar då till den förste. När denne godkänt går det vidare. När alla involverade har givit sitt godkännande, är man redo för produktion.

Pontus Axelsson, som arbetar med prepress och it, säger att det här är en lösning som Reprostugan erbjuder tryckerier, som delar lösningen med sina kunder. Eftersom ingenting ska installeras fysiskt på datorerna, så kan både tryckeriet och kunderna befinna sig på valfri plats i världen.

DSC_0018

Christer Skogsmo visade smarta butikslösningar från Avant Display. Senaste tillskotten är ett spjutspetssystem där det är trögt att dra av produkten. Det är tänkt för stöldbegärliga varor, där man sakta måste dra av en åt gången.

Avant Display visade också ett spjut med en pinne över på vilken man kan fästa en vippa. Perfekt för den som vill fästa ett pris, produktinfo eller ge just den här spjutspetsen speciell uppmärksamhet.

Styrkan för Avant Display är att de både beställer från Kina och gör egna designer där de snabbt kan ta fram det som behövs, producerat i Sverige. Om en ny butik ska öppnas eller ett kampanjställ ska göras i ordning, kan det handla om tusentals spjutspett som ska hanteras i en order.

DSC_0011

Kasta inte mat. Det är ett tema på årets Scanpack-mässa och tillsammans med FN har man satt ihop ett ambitiöst seminarieprogram. Intresset är inte hysteriskt. Här sitter sex personer och lyssnar. Men även dagens keynote, som borde varit högintressant för alla i branschen eftersom han är livsmedelschef på Axfood, lockade bara 30 personer till sin presentationen. Det är svårt att konkurrera med allt som rör sig på mässgolvet.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *