TEST: Enklare skyltproduktion och nya affärer

Harry Haapala, ägare till Joker Reklam i Uppsala. Vänster om honom står Mikael Pettersson, Key Account Manager hos den svenska distributören Sericomex. Till höger serviceteknikern Benny Lundgren, också från Sericomex.

Harry Haapala, ägare till Joker Reklam i Uppsala. Vänster om honom står Mikael Pettersson, Key Account Manager hos den svenska distributören Sericomex. Till höger serviceteknikern Benny Lundgren, också från Sericomex.

För Joker Reklam i Uppsala var Mutohs Valuejet 426UF ett självklart val. Med lösningen kan företaget frigöra resurser i skyltproduktionen, samtidigt som man nu kan utveckla erbjudandet i form av profil- och promotionprodukter.

Cirka 90 procent av Joker Reklams produktion är skyltar för privat och offentligt bruk. Storleksmässigt är det små och medelstora format. Skyltarna produceras vanligtvis genom att man printar på en folie som därefter lamineras, skärs och monteras på aluminiumplåt. Med den nya Valuejet-modellen kan man nu printa direkt på aluminiumplåten som är leveransklar när den lämnar skrivaren. Det behövs ingen ytterligare härdning eller skyddslaminering, något som gör att de manuella insatserna minimeras.

Valuejet 426 UF är en bordsmodell med ett relativt litet utskriftsformat, cirka 33 x 48 centimeter. Den är heller inte särskilt kvick, med sina dryga åtta kvadratmeter per timme. Men den är otroligt enkel att använda och ger färdiga produkter redo för försäljningen. Därför är den också en god investering. Hos Joker Reklam förväntar man sig nu att flytta över en del av sin produktion på skrivarmodellen.

Sex färger
Mutoh-skrivaren går att köra med sex färger, vanligtvis CMYK samt vitt och lack. Det gör att du kan skriva ut på en rad olika färgade material samt få till en glosseffekt med lacken.

Det medföljer också Windows-baserade skrivardrivrutiner. Det betyder att du kan printa från i princip vilket program som helst på din PC. Kör du ut från Windows-drivrutiner kan du inte skriva ut med CMYK, lack och vitt samtidigt. Ska du ha med alla effekter måste du skriva ut tre gånger på samma material.
Men med den medföljande Valuejet Layout Editor går det till exempel att i Illustrator samla olika lager för CMYK, vitt och lack, och starta en utskrift som automatiskt hanterar ordningsföljd med mera för utskriften. Det görs genom att skrivhuvudena delas in i zoner. Det betyder att utskriftshastigheten reduceras till hälften när man kör CMYK och vitt, till exempel, och ner til en tredjedel om man dessutom kör lack. Trots denna hastighetsförlust så behöver du inte betjäna maskinen under utskriftsprocessen.

Maskinen använder UV-bläck som levereras i behållare på 220 millilimeter. De kan också köpas i 500- och 800- milliliterspåsar, som då kräver en adapter för att koppla till skrivaren. En intressant detalj värd att notera är att det är samma pris på alla färger, inklusive lack och vitt. Enligt Mutohs Key Account Manager, Mikael Pettersson, är detta resultatet av ett marknadsorienterat beslut snarare än den faktiska kostnaden för att ta fram bläcket. Han säger också att pigmentet i den vita färgen är baserat på titandioxid. Dessa pigmentpartiklar har en tendens att lägga sig på botten i behållaren och fastna i ledningar. Därför kör man rengöringsprocessen oftare för den vita färgen, vilket gör att förbrukningen av denna blir högre än övriga färger.

Produktspecialisten Benny Lundgren berättar att maskinen nästan inte kräver något underhåll. Mutoh rekommenderar att man torkar av skrivarens cap station, den del där skrivhuvudena ”parkeras” då skrivaren inte är igång, en gång per vecka. Även wiper-blad och kanten på skrivhuvudena ska torkas av med en speciell tops med fibertopp.

UV med led
Både skrivhuvud och UV-lampor förväntas att fungera under skrivarens livscykel. UV-lampan är för övrigt LED-baserad och har därmed lägre energiförbrukning och värmeutveckling jämfört med andra tekniker. Därför går det också att skriva ut på värmekänsliga material med Valuejet 426 UF.

En unik funktion är att skrivarplattformen kan sänkas sju centimeter i förhållande till skrivhuvudet. Funktionen gör det möjligt att printa på föremål och ytor som inte är platta. Skrivaren klarar till exempel små askar, mobilskal, tändare, bläckpennor och alla möjliga give-aways. I vårt test skrev vi ut olika logotyper på golfbollar. Vi blev positivt överraskade över den fina kvaliteten. Nu innebär en golfboll en rätt stor utmaning med sin ojämna struktur. Men om man bara skriver ut inom ett begränsat område på golfbollen blir skärpan förbluffande bra.

Vill man ge sig in på området profil och promotion så kan det vara bra att använda mallar för originalarbete och som stöd för produkterna under utskrift. Dessa är förhållandevis enkla att ta fram om man redan har skumplattor och skärbord i huset. Mutoh har släppt en video på Youtube som förklarar hur man gör. Alternativt går det att köpa mallar hos ett brittiskt företag som specialiserat sig på detta.

test_522_chart
Testet
Våra testmallar är inte anpassade för skyltar eller profilprodukter. Vi valde därför att dels printa vårt testark i A3-format, dels att undersöka en rad skylt- och promotionapplikationer som Joker Reklam producerat. Dessutom testade vi att skriva ut på tredimensionella objekt i form av golfbollar.

Utskriftshastighet
Valuejet-maskinen klarar gott och väl åtta kvadratmeter per timme i lägsta upplösningen som är 720 x 720 dpi. Utöver upplösningen är hastigheten beroende av om man väljer läget uni- eller bi-directional, antal färglager och precision. Vårt test visade att hastigheten faller dramatiskt om man gör för många kvalitetsinställningar. Därför gäller det att göra dessa med omsorg. Börja med den lägsta kvalitetsnivån och testa dig fram för att se vilka förbättringar du får på bekostnad av utskriftstiden. Vårt testark tog cirka två minuter att skriva ut i lägsta upplösning.

Passning och detaljåtergivning
Vi upptäcker inga synliga problem med passning i vårt test. Detaljåtergivningen i linjer och test är bra ner till fyra punkters negativ och positiv text på vårt testark. Vi blir imponerade av utskriften på golfbollar, med ojämn yta och runda former. Denna är överraskande bra och läsbar ner till runt en punkt. Det är omöjligt att läsa texten med blotta ögat, men under lupp står den sig tydlig och klar. Oskärpan i vår bild här i testet är mer ett resultat av att vårt digitala mikroskop hade svårt för att fokusera på ett runt objekt.

Bild- och färgkvalitet
Färgåtergivningen är klar, skarp och jämn. Det måste vara något av det viktigaste för en skyltmakare. På bildsidan är Valuejet 426 UF också riktigt bra. Bilderna ser naturliga och skarpa ut och de har en fin mättnad. När det gäller produktion av profilprodukter så är vi övertygade om att kvaliteten som skrivaren ger mer än nog uppfyller de krav som ställs på maskinen.

Slutsats
Valuejet 426 UF ser ut att fylla ett konkret behov på skyltsidan. Om utskriftsformatet är lämpligt och om utskriftshastigheten är nog, får marknaden avgöra. Men det är självklart att den förenklar processer och frigör resurser.

Hanteringen är enkel och utskriftskvaliteten hög. Därför menar vi att den kommer att vara intressant för en rad verksamheter inom skyltproduktion och profilprodukter.

Med möjligheten att skriva ut på föremål med upp till sju centimeters tjocklek öppnas många möjligheter som kanske inte bara är intressanta för skyltmakare och tillverkare av profil- och promotionprodukter.


Teknisk specifikation
Leverantör: Mutoh
Modell: Valuejet 426 UF
Teknik: Piezo-inkjet
Ripp: Mutoh (Windows-baserad)
Utskriftsformat: 330 x 480 mm
Färg: Mutohs egen UV-färg (CMYK, vitt och lack
Utskriftshastighet: Runt 8 kvadratmeter per timme (720 dpi)
Materialtjocklek: Upp till 7 cm
Material: Stort utbud, dock ej anodiserad aluminium
Upplösning: Max 1400 x 1400 dpi med variabel droppstorlek.
Bläckförbrukning: 1,6 ml vid utskrift i fullt format med 67% färgtäckning.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *