Innovationsföretaget Innoscentia har fått en halv miljon kronor i Vinnova-bidrag för att utveckla en prototyp av sin smarta sensoretikett tillsammans med etikettföretaget Beneli.
Anledningen till att företaget utvecklar etiketten är det stora matsvinnet. De menar att bäst-före-datum är ett trubbigt instrument och det är svårt för såväl handlare som konsument att veta om en vara verkligen är färsk.
Projektet går ut på att ta fram en smart etikett som vet och visar hur maten mår, enligt företaget. Men Innoscentias vd Robin Thiberg förklarar att tidsschemat är tajt: Prototypen beräknas vara klar i september och under oktober månad ska den testas i butik.
– Kortfattat kan man säga att vi tagit fram ett bläck som binder restprodukter från bakteriernas metabolism. Reaktionen går att avläsa elektroniskt och vår idé är att integrera vår tekniken i en digital etikett som sedan ska kunna appliceras på bland annat färskpackat kött, berättar han.
– Beneli har både rätt kompetens och rätt attityd till nya innovationer och det är tillsammans med dem som vi nu kommer att ta fram prototypen. Vi är ännu ett litet företag och uppskattar att de vill utveckla det här tillsammans med oss.
– Projektet är mycket intressant eftersom det innefattar flera av de sensor- och kommunikationsteknologier som Beneli just nu fokuserar på berättar Michael Bäärnhielm, innovationschef på Beneli.