Så skapas bra böcker

PUBLICERAD: 20 september 2016
UPPDATERAD: 14 november
Matz Hammarström är chef för hela Markbladet och Tomas Hammarström för Markbladet Digitaltryck.

Pur-lim allt viktigare utmanare till Eva-limmen

Mycket av det som trycks ska sedan limbindas. Klammerhäftning eller limbindning är ju de två alternativ som står till buds. Hittills har det vanligaste varit att använda hotmelt, även kallat Eva-limmer. Internationellt har dock användningen av Pur-limmer brett ut sig. Fördelar och nackdelar med Pur- och Eva-lim kan du läsa mer om här.

Här försöker vi reda ut vad Pur-limmer är, vad de är bra för och varför de inte används lika mycket i Sverige som internationellt. En bra sammanfattning är att pur-limmer är bättre för digitaltryckt material, är mindre känsliga för temperaturväxlingar och ger lite snyggare böcker. Det är dock dyrare att bygga maskiner för Pur och även om kraven på hälsokontroll tagits bort i andra länder så finns de kvar i Sverige.

Markbladet Digitaltryck är ett företag som har rejäl tillväxt varje år. Framför allt växer de på fotoboksidan – ett område som de gick in i ganska sent och som av många, inklusive oss på AGI, beskrivits som närmast omöjligt att ta sig in i. Tomas Hammström driver digitaltryckeriet, som för fem år sedan bröts loss från familjeföretagets lokaltidning och blev ett eget bolag. I dag har de sex anställda och omsätter åtta miljoner kronor.

Under de senaste fyra åren har bolaget haft en mycket snabb utveckling – inte minst sedan man började satsa på fotoböcker. På fyra år har omsättningen totalt sett fördubblats.

– Fotoböckerna växte med 100 procent i fjol. I år har de vuxit med 50 procent, vilket i volym är lika mycket som de 100 procenten i fjol. Först var limbindningen en trång sektor. Men med investeringen i en ny CP Bourg pur-limbindare så klarar den nu vår produktion, säger Tomas Hammarström, som behövt investera mycket för att klara fotoböckerna.

Tomas Hammarström tillsammans med medarbetaren Michael Süvari vid CP Bourg pur-limbindaren.

– Nu i höst har vi satt in en andra HP Indigo för att trycka. Så nu har den trånga sektorn blivit tillverkning av bokpärmar, eftersom nästan alla de här böckerna levereras med hårda pärmar. Genom att vi ligger i Sverige och producerar allt i Sverige, så kan vi erbjuda snabba leveranser genom vårt varumärke Fotoklok. Tre dagar är max för oss. Vi har också kommit bäst i tester, vilket naturligtvis hjälper till mycket. Bland annat Kamera & Bilds test, som förmodligen är det mest omfattande som gjorts i Sverige. Fotoklok fick då stämpeln ”Bäst i test”. Det är förmodligen också orsaken till att så många professionella fotografer använder oss.

De flesta beställningar är bara på en eller några få böcker. Därigenom skiljer sig Markbladet från andra digitaltryckerier, där man ändå har snittupplagor som ligger på några hundra tryck. Ett annat område där man skiljer sig, är i behovet av support.

– När du vänder dig till konsumenter, så krävs det att någon finns tillgänglig i telefon för att hjälpa med olika frågor, konstaterar Tomas Hammarström.

I fjol hade fotoboksmarknaden vuxit så mycket, så företaget investerade i Taopix. Det är ett system där det, för den programmeringskunnige, är lätt att bygga nya strukturer, typer av fotoböcker etcetera. Via Taopix kan också Fotoklok låta andra bygga sina lösningar, som sedan produceras hos Markbladet.

– På fem minuter kan vi skapa en ny fotobokslösning och lägga upp den i systemet. Med många små order kommer också automatisk betalning. Det går inte att räkna priser eller fakturera – allt måste hanteras automatiskt.

Bara 0,3 millimeter pur-lim läggs mellan pärmen och inlagan. Det räcker för att hålla ihop även när det digitaltryckta går långt in i ryggen.

 

Här använde sig Markbladet tidigare av Klarna, men deras affärsmetoder var inget som vare sig företaget eller deras kunder tyckte om. Nu använder man istället Resultat Finans, som har samma villkor men en mjukare attityd i förhållande till kunderna.

Markbladet har skapat en rad olika böcker som de erbjuder kunderna. Lay-flat böcker och pekböcker är ett par exempel. Merparten av böckerna ska dock genom CP Bourg limbindaren med pur-lim. Tidigare hade Markbladet en långsammare pur-maskin. Pur har varit nödvändigt eftersom här finns kombinationen av bestruket papper och digitaltryckta bilder helt in i kanten. Det är inte något som hotmeltlim fäster på.

– Vi valde pur, därför att det ger hållbara böcker, säger Tomas Hammarström, varefter han beskriver hur personalen fick hälsokontrolleras innan installationen och sedan regelbundet går på nya kontroller, eftersom det finns isocyanater i pur-limmet. Den nya maskin som installerats i år har dock ett helt slutet system för limmet och det har inte gått att mäta någon isocyanat alls i luften.

– Viktigt där är också att vi kunnat sänka temperaturen med nya limmer. Isocyanaterna frigörs över 150 grader, vilket är en temperatur som vi alltid ligger under. Vi var annars rädda för att vi skulle behöva installera utsugning till den nya maskinen.

– Vi hjälper också andra tryckerier, som inte har lika utbyggda resurser som vi. Då kan det handla om allting, för vi är ju också ett vanligt digitaltryckeri. Exempelvis har vi en Duplo visitkortsskärare och Horizon för folderproduktion. Detta med att hjälpa andra, tack vare våra rutiner för att – ibland i flera skift – ta emot och ta betalt, det är något som även andra tryckerier gillar.

Läs vidare

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm