Störst på Luxe Pack i Monaco

boats

Grimaldi Forum är en perfekt plats att ha en mässa för lyxförpackningar, med lyxbåtarna på ena sidan och bilrakan på andra sidan gatan med märken som Ferrari, Bentley, Mercedes Benz och Rolls-Royce. Mässan återkommer varje år och hålls nästa år den 2-4 oktober samt även i Shanghai 12-13 april och i New York 11-12 maj.

Mässan är intressant även för traditionella uppköpare och producenter av förpackningar. Det är på Luxe Pack man ser vad som är på gång, både när det gäller design och innovativa förpackningar med exempelvis NFC-taggar. Parallellt hålls intressanta konferenser med ämnen som innovativa och intelligenta material samt Luxe Pack-panelen med nya trender.

luxepack_interial

Mässplanen över Grimaldi Forum är svår att orientera sig genom.  Det tog mig en halvtimme extra att bara hitta ut första dagen. Mässan handlar mycket om design av alkohol-, parfym- och kosmetikaförpackningar med all bling-bling som hör till. Men också om själva produkterna, särskilt parfym och kosmetika. Vi tittar så klart närmare på de tryckta förpackningarna.

Kartong för lyxförpackningar

Det fanns fyra nordiska utställare av förpackningskartong till lyxförpackningar. Gemensamt för kartongkvaliteterna som redovisas här är att de innehåller nyfibrer, är dubbel- eller trippelbestrukna med vita fram- och baksidor som även kan vara bestrukna. Kvaliteterna ger ett brilliant tryck, kan folieras och lackas. De flesta är också lämpliga som falskartonger.

example2_billerudkorsnas

Billerud Korsnäs visade upp exempel på olika varianter av falsningar och stansningar. En ny trend är att man ska kunna se innehållet i förpackningen genom stansade hål.

Proverna var tillverkade på alla deras fyra kvaliteter av premiumkartong, Artisan: lågbestruken med strukturerad yta och bra bulk, Carry: optimerad för styrka, Light: för lägre ytvikter och White: när ytjämnhet och tryck är viktigast.

elk_stephanequezel_iggesund

Iggesund Paperboard hade i montern Stéphane Quézel, en papperskonstnär från Maquettes Design volyme Papercut Design, som skapade olika konstverk med Invercote. Iggesund tillverkar kartong i två kvaliteter, Invercote och Incada. Skillnaden mellan de båda är främst att Invercote är trippelbestruket. Den tillverkas i tre kvaliteter: Creato, Duo och Albato. Albato har den bästa briljansen dock på bekostnad av bulk och falsbarhet.

chrysalisprice_storaenso

Performa Brilliance från Stora Enso är nykomlingen i Performafamiljen. Det är en trippelbestruken kartong som innehåller kemisk- och termomekanisk massa på björkfibrer. Det ger både hög vithet och bra falsegenskaper. Kartongen finns både som slät och med linneyta. Bilden visar förstapriset i studentklassen i Stora Ensos tävling Recreate Packaging, skapad av Duncan Andersson.

flormar-all-eyes-on-me-collection

Metsä Board tillverkar fyra kvaliteter av Carta för lyxförpackningar. Allura, Elega, Integra och Solida. Kvaliteterna är rätt lika varandra teknisk. Allura rekommenderas för lyxförpackningar. Integra och Solida är mer lämpade för produkter som är känsliga för migration som dofter, choklad och konfektyr. Skillnaden är att Solida har en obestruken baksida. Bilden visar vinnaren Flormar All Eyes on Me Collection i klassen skönhet och kosmetika i ECMA Awards, producerad på Carta Solida.

Koppla upp mot köparen

nfc-tag_phoneme

En hel avdelning, C2L – Connect to Luxery, var avsatt för att visa olika lösningar där man med NFC-taggar, QR-koder och appar kan koppa ihop tillverkaren med köparen av produkten. Gemensamt för alla är att de öppnar en tvåvägskommunikation. Inte bara att köparen med sin mobiltelefon kan få information om produkten, som exempelvis tips på olika recept eller passande drycker. Motsvarande får producenten kontakt med köparen av produkten genom att denna har öppnat hemsidan.

NFC (near field communication) är en koppling mellan två kompatibla enheter över korta avstånd, som en mobiltelefon och en NFC-tagg på en produkt. En NFC-tagg är en form av elektronisk krets. Åker ni i kollektivtrafik så har ni antagligen ett NFC-kort för att ladda pengar på, köpa biljetter och passera spärrar med.

Det är bara början. Med numrerade NFC-taggar kan man spåra var varje produkt befinner sig när kunden/butiken aktiverar den genom sin app. Det finns lösningar som känner av gaser och kan larma när färskvaran blivit gammal. Man kan också med digitaltryck eller med laser skapa numrerade QR-etiketter eller förpackningar som kan läsas av med mobilens app.

Numrerade förpackningar försvårar förfalskningar. Andra lösningar på gång är att etiketten ändrar färg om den är äkta när man läser av med mobilen. Taggen kan också känna av om förpackningen/flaskan blivit öppnad. Bara Frankrike förlorar uppskattningsvis cirka 60 miljarder kronor per år på förfalskade produkter.

Kostnaden för en NFC-tagg som exempelvis kan känna av om förpackningen blivit öppnad ligger på cirka två till tre kronor per styck vid stora serier på runt 100 000. Med en statisk tagg ligger priset på 50 till 80 öre per styck. Priset bygger på att programvaror och databaser är installerade med betalda konsultkostnader.

ncf-tag_phoneme_remydelaye_mattheumerc

Rémy Delaye och Matthieu Mercier från företaget Phone Me erbjuder en paketlösning med programvara och server med NFC-taggar placerade på transparent film där kunden sedan kan trycka på sina egna texter och bilder.

deniseraelthinfilm

Denise Rael från Thin Film visar hur en mobiltelefon läser av en NFC-tag. Thin Film är ett norskt bolag med tillverkning i bland annat Linköping och Silicon Valley.

nfc-tagsthinfilm

Exempel på hur NFC-taggar kan se ut.

s2p_watch_15-35

Det franska företaget Smart Plastic Product är specialiserade på att ta fram elektronik i 3D. Det gör de helt inom företaget, från ax till limpa. Det mesta är för försvarsindustrin som inte kan visas. Som ett exempel har de därför gjort denna klocka i plast med elektronik som visar tiden med dioder. I detta fall är klockan cirka 15.32.

Mer informatio om hur man exempelvis kan trycka elektroniska kretsar på papper som kan lämnas för pappersåtervinning kommer nästa vecka. En väldigt viktig lösning eftersom vi snabbt kommer att förbruka jordens resurser med alla våra elektroniska produkter om inget görs.

bormioli_greenawards_ecojar

Den italienska glastillverkaren Bormioli Luigi fick Luxe Pack Green Awards för Eco jar, en förpackning där man lyckats minska mängden glas med 50 procent.

bormioli_innovativecartier

En annan innovativ lösning från Bormioli Luigi som också spar glas är en yttre och inre förpackning där bara den inre flaskan byts.

cirtes_3dpackaging2

Cirtes är ett franskt företag som snabbt kan skräddarsy 3D-förpackningar i små serier i olika material, oftast bara i ett exemplar. Som förlaga använder man CAD-ritningar eller 3D-skanning av föremålet.

knoll_esteelauder_videobox2

Knoll är ett fransk designföretag som har fått pris, Formes de Luxe 2016 för förpackning till Estee Lauder med en videosnutt inuti lådan. Meningen är att skapa ett fastare band med köparen.

knoll_lamourlalique

Här är en annan design från Knoll där förpackningen antagligen är dyrare än innehållet.

vodkachdahlinger

Det finns många whisky- och konjaksförpackningar som är väldigt lyxiga men som ofta innehåller standardprodukter som kan köpas i vanliga affärer. Dock inte denna förpackning för rysk vodka där vattnet till spriten hämtats från Anderna. Kanske inte fullt så klimatsmart?

structurefoil_kurz

Kurz som bland annat tillverkar metallfolier och klichéer visade upp flera olika lösningar när det gäller foliering. I detta fall ett mönster inbyggt i klichén som skapar en struktur i en för övrigt slät förpackning vilket ger en beröringskänsla.

digitalheattransfer_kurz

Med digital heat transfer kan man föra över förtryckta metallfilmer i enskilda eller små serier på olika förpackningar.

digitalmetal_kurz

Digital metal är en digital tryckmetod där man kan göra personifierade tryck med metalleffekter täckta med lack, enligt Kurz. Tryckpressen DM-Liner samarbetar i bifogad filmlänk med en Indigopress. Länk till film.


Grafkom anordnar säljkurs

Nätverket Grafkom arrangerar i höst en tvådagars utbildning i att sälja. Dagarna ligger förskjutna så att du ska hinna tillämpa din kunskap innan andra kurstillfället.

– Lyft försäljningen till nästa nivå, säger Ulf Sunnberg från Grafkom. Det här är en unikt anpassad kurs för alla som jobbar med försäljning och har kundkontakter inom den grafiska kommunikationsbranschen.

Publicerat av: