Efi har gjort en lång resa

Efis Guy Gecht visar Nozomi C18000, som trycker 9 000 wellpappskivor ­i timmen.

Efi startade som producent av rippar till färgskrivare. Företaget hade dock större aptit på att växa och köpte därför på sig både system för arbetsflöde och storformatsproducenter. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Vd:n Guy Gecht har de senaste fem åren kunnat se omsättningen dubblas från en halv till en dryg miljard dollar. Trots att han nu suttit 16 år som koncernchef i det här börsbolaget, så lär han få fortsätta så länge han levererar så goda resultat.

Och satsning på storformat har sett ut att vara ett lyckokast. Medan omsättningen på rippar minskar något så har försäljningen av storformat ökat med nästan 50 procent på ett år samtidigt som bläckförsäljningen ökat med 80 procent.

När man ser detta är det förståligt att Efi satsar så hårt på nya produkter och lösningar inom storformat. På Drupa handlade det om Nozomi C18000, som trycker 9 000 wellpappskivor i timmen.

Alla ark kameragranskas och – bristfälliga ark sorteras bort.

En målgrupp för den här produkten är alla de som önskar personligt anpassade förpackningar. Man kan också tänka sig postorder-företag som använder gemensam distribution, som då vill anpassa förpackningen till önskad avsändare.

Efi breddar sig även på andra områden. I våras skrev vi om deras investeringar inom tryck på textil, där de köpt den marknadsledande italienska fabriken Reggiani. De investeringarna såg vi resultatet av genom en stor utställning av digitala, textila möjligheter på Drupa. Textil växer snabbt och där vill Efi vara.

– Tyger är mycket lättare att transportera och montera, så många display-företag går över till tyg. Men jag var också på en fabrik i Portugal med 30 Reggiani-maskiner. De berättade att de därigenom kunnat öka från fyra till tolv klädkollektioner om året. De berättade också att både H&M och Zara kräver den höga upplösningen som kommer i digitaltryck, berättar en säljare från Efi.

Kakel är ett område som förändrats helt efter finanskrisen 2008. Tidigare producerades stora volymer och lades på lager. Under krisen blev man stående med stora lager som sedan var omoderna. Så uppstod önskan att istället producera enfärgat kakel och efterhand trycka på det med etsande färg som ger rätt mönster. Där har Efi köpt den spanska maskintillverkaren Cretaprint, som är skickliga inom just tryck på kakel.

– Köpet av Vutek lärde oss att trycka med hög kvalitet, säger vd Guy Gecht. Den kunskapen kombinerar vi nu med expertisen hos de här specialföretagen.

Han berättar att mycket forskning just nu läggs på att få fram vattenbaserade färger.

– Kombinerat med att få ner temperaturen och använda en mindre mängd energi för att torka, så är dessa de områden där vi utvecklar för närvarande. Lägre temperatur ger tillgång till fler material och mindre energiåtgång nås genom att använda led för att härda färgen, vilket kräver mycket mindre energi jämfört med uv.

Även om inte ripparna längre är det första man tänker på när Efi nämns, så får de inte glömmas. Mycket av Drupas landvinningar inom hastighet hade inte varit möjliga utan Efi.

– Vår nya bladserver Fiery XB Scalable Blade Server möjliggör rippning och tryck av upp till 13 000
B1-ark per timme. På Drupa användes den rippen till Xerox Trivor, Landas pressar, Canon Voyager Photo printing – och för vår egen Nozomi. 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *