Latex går in i ny fas

PUBLICERAD: 14 oktober 2016
UPPDATERAD: 14 november
Jimmy Enström och Hans Rosén, Schneidler Grafiska.

På Drupa släppte HP den tredje generationen av sitt latexbläck även för 1500- och 5×0-serierna.

I grunden innebär latex att man lägger pigmentet i en plast, som sedan blandas med vatten. Skrivaren ångar bort vattnet och polymeren bildar en jämn, tunn film som skyddar pigmentet.

– Det är främst reptåligheten som blivit bättre med det nya bläcket, säger Hans Rosén från Schneidler Grafiska, som är ett av de tre företag i Sverige som säljer HP:s latexmaskiner. De andra två är Olsonic och Visutech.

– Det är dock bara Schneidler som säljer hela HP Latex-sortimentet, Olsonic säljer 3×0- och 5×0-serien och Visutec 1500- och 3×00-serien, påpekar han.

Det nya bläcket finns i de nya maskinerna i serierna 300, 500, 1500 och 3000. Det kräver en mycket effektivare värmeenhet och kan därför inte användas i äldre maskiner.

– Det fina med latex är att man kan arbeta vidare med materialet direkt efter att det är tryckt. Om det inte är torrt så har man kört för snabbt, använt för mycket bläck eller för lite värme. Det finns bara dessa tre parametrar och när de är i ordning så blir trycket rätt. Nya profiler för denna balansering läggs i en molntjänst och hämtas ner till respektive maskin när den ska trycka.

På Drupa presenterades den nya, tre meter breda 1500-modellen. Kostnaden ligger runt 1,5 miljon kronor, beroende på vilka funktioner som ska användas. Den arbetar – som alla HP Latex-skrivare – med sex färger: fyrfärg samt light magenta och light cyan. Dessutom har 1500 en sjunde färgenhet för optimizer. Huvudet är tio centimeter brett.

Vill du ha dubbla hastigheten och istället ett 20 centimeter brett huvud, får du satsa på den nya versionen av 3000-maskinen. Det är samma huvud och värmeenhet som i 1500. Skillnaden är bara att den målar dubbelt så brett och har sju färger.

Hans Rosén berättar också om dag/natt-funktionen där du på framsidan lägger på 100 procent färg och på baksidan trycker 60 procent.

– Då kan du ha ljuslådan bakgrundsbelyst på natten och släckt på dagen.

Affischer i A1, till exempel för butiksskyltning, är exempel på produkter från HP Pagewide.

Läs vidare

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Ingen sammanslagning med PWA – SBPR kan läggas ner

Den kommunicerade sammanslagningen av profil- och promotionföreningarna SBPR och PWA är ingen sammanslagning. Rent teknisk kan SBPR läggas ner samtidigt som PWA byter namn och öppnar upp för en ny typ av medlemmar. 
Roger-Nilsson

Epson går i personaliseringens spår

Mindre serier med kundanpassade produkter, det är en tydlig trend i den grafiska branschen. Epson lanserade två nyheter inom detta segment på Fespa: en UV-skrivare och en DTF/DTG-skrivare. Båda instegsmodeller av desktopstorlek.
Epson 1

Projicering av motivet för exakt textiltryck

Den stora nyheten hos Stahls under Fespa var utan tvekan nya Hotronix ProPlace IQ, en patenterad lösning där motivet projiceras på tyget för en exakt placering av trycket.
Stahls 1

Senaste nytt

Mycket DTF men inte så mycket AI på FESPA

FESPA-mässan är slut för den här gången och förväntningarna inför Drupa ökar. Sign&Print pratade med Kim Harris på Vikiallo om vilka trender han såg på mässan.
Fespa

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Ingen sammanslagning med PWA – SBPR kan läggas ner

Den kommunicerade sammanslagningen av profil- och promotionföreningarna SBPR och PWA är ingen sammanslagning. Rent teknisk kan SBPR läggas ner samtidigt som PWA byter namn och öppnar upp för en ny typ av medlemmar. 
Roger-Nilsson

Zünd visar automatisering med robotar

Robotarna blir allt mer avancerade och Zünds skyltlösningar erbjuder skylttillverkare betydande möjligheter till effektivitet.
zund-fespa_01