Genrep inför Sign&Print i februari

Polska Laboprint har många skyltföretag som återförsäljare i Norden. För dem var det också roligt att ansikte-till-ansikte möta kunder som de  bara haft telefonkontakt med.

Polska Laboprint har många skyltföretag som återförsäljare i Norden. För dem var det också roligt att ansikte-till-ansikte möta kunder som de bara haft telefonkontakt med.

Sign Nordic hakar på tåget med digital ­signage. De påpekar att det är stor skillnad på ­olika LED-skärmar. Vissa blir ljussvagare efter kort tid.

Sign Nordic hakar på tåget med digital ­signage. De påpekar att det är stor skillnad på ­olika LED-skärmar. Vissa blir ljussvagare efter kort tid.

7–9 februari 2017 är det Sign&Print-mässa i Stockholm. Redan är de flesta av utställningsytorna bokade och det går att anmäla sig som besökare. Mässan i Stockholm brukar vara tre gånger så stor som den i Oslo. Så mässan i Norge i september blev något av ett genrep för de många svenska utställare som var med.

Det kom mycket folk – och de stannade länge. Det nya mässkonceptet, med en rad aktiviteter runt omkring, fungerade bra. Janne Høgshøj som höll i den stora trycksaksutställningen var glad för de många som kom, tittade och deltog i omröstningen för att få fram årets finaste trycksaker.

I andra änden av mässan höll Ole Solskin från Fespa på med sin car wrapping-tävling. Med sitt rutinerade öga vandrade han runt och granskade hur de tävlande klarade sig. Vinst i Oslo gav en plats i finalen i Stockholm den 9 februari direkt. Därifrån skickas sedan de bästa från Norden till Hamburg – med resa och hotell betalt.

Ricoh är också ett av de företag som satsar på digital signage.

Ricoh är också ett av de företag som satsar på digital signage.

Det var många fler som tittade och tyckte, än som vågade anmäla sig till car wrapping-­tävlingen som gick av stapeln.

Det var många fler som tittade och tyckte, än som vågade anmäla sig till car wrapping-­tävlingen som gick av stapeln.

Ole Solskin påminde oss också om hur bra vi har det. Ett par veckor innan hade han dömt i en tävling i Mexico. Där hade en utställare skjutits och en annan hade fått en tre meter lång skrivare stulen – mitt under mässan.

De svenska tryckerier som var på plats var glatt överraskade. De hade hört om kris för oljeindustrin men konstaterade att det inte var något som verkade påverka någon i Oslo. I sitt invigningstal på mässan konstaterade också Grafisk Bransjeforenings direktör Magnus Thorkildsen att branschen hade ett bra år i fjol och att detta året ser ut att bli ännu bättre.

Ole Solskin från Fespa åker jorden runt och håller car wrapping-tävlingar. I februari kommer han till Sign&Print Scandinavia.

Ole Solskin från Fespa åker jorden runt och håller car wrapping-tävlingar. I februari kommer han till Sign&Print Scandinavia.

Signet är ett svenskt företag med många återförsäljare i Norge. De nya, helt plana skyltarna är väldigt populära.

Signet är ett svenskt företag med många återförsäljare i Norge. De nya, helt plana skyltarna är väldigt populära.

Vrigstad Skyltfabrik testade några nya lösningar. Nu ska de utvärdera och sedan planera montern på mässan i Stockholm.

Vrigstad Skyltfabrik testade några nya lösningar. Nu ska de utvärdera och sedan planera montern på mässan i Stockholm.

Truckförarna klagade över att utställarna tagit med sig så många och så stora maskiner. Det är ingen tvekan om att både digitala tryckpressar och maskiner för storformat har vuxit de senaste två åren. Inte minst nu, när allt mer av förpackningstrycket flyttar över och blir digitalt. Det är stora maskiner, byggda för att vara igång större delen av dygnet – och de köps flitigt av både tryckerier som söker nya marknader och förpackningsföretag som inte vill bli överkörda av den nya tekniken.

Vem kan gissa namnet på den här utställaren, som tagit med sig allt från kontorsskrivare till snabba planskrivare med robotar till hjälp?

Vem kan gissa namnet på den här utställaren, som tagit med sig allt från kontorsskrivare till snabba planskrivare med robotar till hjälp?

norsk7

Mässans största maskin var dock inte till för förpackningar. Den helt nya 3D-tillverkaren Massivit, som gör figurer i gigantiska format, gjorde sin första visning efter premiären på Drupa. Visutech, som lyckats få agenturen för Norden, berättade stolt om alla intresserade på mässan i Norge och om hur de nu planerar för att visa maskinen i Sverige på Sign&Print Scandinavia i februari. Redan några timmar efter mässans öppning började gångarna fyllas av vaser, jättestora schack-pjäser och konstverk.

Mitt emot Visutech hade Hexis byggt upp en boxningsring, i vilken fyra tävlande åt gången fick wrappa ett förtryckt mönster på en närmast omöjlig yta. Hög musik och entusiastiska åskådare bidrog till en stämning i topp.

I Stockholm är det redan klart att vi får se fler bilar, många olika 3D-maskiner och digital signage, där det senare bara hade en utställare på plats i Oslo. Med tanke på den explosiva utvecklingen av skärmar i sign-branschen, så kan vi nog räkna med att se betydligt mer av den varan i Stockholm.

Ulf Helliksen driver Crown Norge, där han tar fram  borr-, fräs- och skärhuvuden till de stora tillverkarna av skärbord. 96 procent av tillverkningen går på export, men den här gången ville han träffa köparna av de  4 norska procenten.

Ulf Helliksen driver Crown Norge, där han tar fram borr-, fräs- och skärhuvuden till de stora tillverkarna av skärbord. 96 procent av tillverkningen går på export, men den här gången ville han träffa köparna av de 4 norska procenten.

Ultima Displays har både vanliga skyltsystem och ett premiumsegment. I det senare kan en ­skärm eller ett broschyrställ fästas på en roll-up, tack vare ett snillrikt aluminumsystem.

Ultima Displays har både vanliga skyltsystem och ett premiumsegment. I det senare kan en ­skärm eller ett broschyrställ fästas på en roll-up, tack vare ett snillrikt aluminumsystem.

norsk8

Förpackningstryckarna var jätteintresserade av Intec för små serier av etiketter. Det konstaterade Master Office, som reste över från Sverige och ställde ut.

Förpackningstryckarna var jätteintresserade av Intec för små serier av etiketter. Det konstaterade Master Office, som reste över från Sverige och ställde ut.

Schneidler satsade stenhårt på att visa hela sortimentet. Roland-skrivare och HP Latex samsades med Rollsrollers nya monteringsbord.

Schneidler satsade stenhårt på att visa hela sortimentet. Roland-skrivare och HP Latex samsades med Rollsrollers nya monteringsbord.

Glasfiber och Papper (GOP) har alltid nyheter på mässorna. Nu handlar mycket om led-belysning i skyltar.

Glasfiber och Papper (GOP) har alltid nyheter på mässorna. Nu handlar mycket om led-belysning i skyltar.

Landsverk körde maffiatema på sin monter, där man var väldigt glad för de många återförsäljare som nu även börjat sälja deras flaggor från egen fabrik i Aten.

Landsverk körde maffiatema på sin monter, där man var väldigt glad för de många återförsäljare som nu även börjat sälja deras flaggor från egen fabrik i Aten.

Signcom fick ropa in förstärkning från Sverige, för att hinna med alla kunder. I stort sett hela Mimaki-programmet visades i montern.

Signcom fick ropa in förstärkning från Sverige, för att hinna med alla kunder. I stort sett hela Mimaki-programmet visades i montern.

The Battle drog mycket folk. På mässan i Stockholm kommer den att ligga i anslutning till kafeterian, så att man kan fika och samtidigt titta på ädel kamp. I bakgrunden syns den stora Massivit-­skrivaren.

The Battle drog mycket folk. På mässan i Stockholm kommer den att ligga i anslutning till kafeterian, så att man kan fika och samtidigt titta på ädel kamp. I bakgrunden syns den stora Massivit-­skrivaren.

Håvard Grjotheim var tidigare koncernchef för Elanders. Nu är han ordförande i den internationella grafiska ­organisationen Intergraf. Han ­visade bland annat att  Europas pappers­konsumtion gått ner med 30 procent på 10 år och att ­mängden bläcktryckta ­produkter ­kommer att fördubblas  på fem år.

Håvard Grjotheim var tidigare koncernchef för Elanders. Nu är han ordförande i den internationella grafiska ­organisationen Intergraf. Han ­visade bland annat att Europas pappers­konsumtion gått ner med 30 procent på 10 år och att ­mängden bläcktryckta ­produkter ­kommer att fördubblas på fem år.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *