Förpackningar för livsmedel ökar starkt

ekologisk2Enligt Smithers Pira rapporten: The Future of Printing for Food Packaging to 2021 kommer marknaden för livsmedelsförpackningar att växa tre procent i volym per år mellan 2016–2021. Färger och lacker för livsmedelstryck kommer att växa ännu mer, tack vare ökade krav från producenter och tillsynsmyndigheter.

Den traditionella modellen med veckovis storhandling och då man sitter ner och äter måltiderna tillsammans minskar, eftersom hushållen minskar i storlek, samt att måltiderna ersätts av nya vanor, enligt Smithers Pira. Småätandet börjar bli en stor trend bland konsumenter och står för 50 procent av all mat och dryck som konsumeras i Förenta Staterna, enligt forskning från Hartman Group. Det innebär fler förpackningar i mindre storlekar och kortare upplagor.

Förpackningarna anpassas också så att man kan äta på väg och fungerar även som underlägg. Det ökar risken för färgmigration, eftersom utsidan på förpackningen berörs under ätandet. Samtidigt minskar gränsen mot den sekundära förpackningen, vilket kräver att förpackningen måste tillverkas så att risken för kontaminering blir minimal.

Mat kan förorenas från förpackningen genom penetrering eller avsättning från den tryckta ytan eller när produkten används, i synnerhet vid tillagning i hög temperatur. Lågmigerande färger och lacker som trycks på rätt substrat under kontrollerade förhållanden, gör att migrationsvärdena kan hållas under gällande gränsvärden när förpackningen används på korrekt sätt.

Lågmigrerande färger används i allt större utsträckning vid tryckning av livsmedelsförpackningar, för att eliminera risken för kontaminerad mat. Marknaden för tryckfärg och lacker till förpackningar ligger på 250 000 ton 2016, med ett värde på 20 miljarder kronor. Ökningstakten är den dubbla och beräknas till sex procent per år i volym fram till 2021 enligt Smithers Pira.

Det högre priset på lågmigrerade produkter är en orsak till att dessa inte används, men detta är på väg att ändras eftersom kraven på livsmedelssäkerhet skärps från producenter och nationella myndigheter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: