Heidelberg satsar på nytt teknikcentrum

heidelberg3c

 

Trots de ekonomiska problemen under de senaste åren har Heidelberg aldrig skurit i sin forskningsbudget. Företaget satsar nu 50 miljoner euro på ett nytt teknikcentrum i anläggningen Wiesloch-Walldorf. År 2018 kommer det att finnas cirka 1 000 arbetsplatser på centret.

Vid sidan av traditionellt offsettryck, är digitaltrycket en del av framtiden som också garanterar sektorn fortsatt tillväxt. Grafiska industrin kräver i dag nya lösningar när det gäller tillämpning och styrning, som exempelvis flexibelt och personifierat tryck i extremt korta serier. Heidelberg har bland annat färdiga industriella lösningar för tryckning på tredimensionella föremål i olika material.

I dag är kundernas tryckpressar uppkopplade mot Heidelberg vilket skapar nya tjänster, man erbjuder till exempel support samtidigt som kunderna kan beställa förbrukningsvaror och reservdelar i realtid. Industri 4.0 är en viktig del i Heidelbergs nya satsning.

Redan i dag har Heidelberg 250 anställda som är specialister på mjukvara. Utöver de traditionella kompetensområdena, har företaget också börjat anställa kemister eftersom man utvecklar och producerar egna, miljövänliga tryckfärger för många olika tillämpningar.

– Vi valde medvetet Baden-Württemberg, eftersom anläggningen kombinerar utmärkt miljö med högt kvalificerade experter, betonar Rainer Hundsdörfer, Heidelbergs vd och fortsätter:

– En mycket modern och framtidsinriktad arbetsmiljö, utformad för att stödja tvärvetenskapliga och tvärfunktionella utvecklingsprocesser, skapas i Wiesloch-Walldorf.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafkom anordnar säljkurs

Nätverket Grafkom arrangerar i höst en tvådagars utbildning i att sälja. Dagarna ligger förskjutna så att du ska hinna tillämpa din kunskap innan andra kurstillfället.

– Lyft försäljningen till nästa nivå, säger Ulf Sunnberg från Grafkom. Det här är en unikt anpassad kurs för alla som jobbar med försäljning och har kundkontakter inom den grafiska kommunikationsbranschen.

Publicerat av: