Alfredssons gör ny investeringsrunda

Tryckarna Göran Henricsson och Mikael Persson.

Tryckarna Göran Henricsson och Mikael Persson.

Alfredssons i Bollebygd satsar på digitalt, utan att låta det ta av offsetproduktionen. Nu har de investerat i en Konica Minolta Bizhub Press C1100 med en Watkiss-efterbehandlare från Neopost som vi fick titta närmare på.

Boll i Bollebygd kommer av ordet bold, som betyder stor. Och medan orten, strategiskt placerad mellan Borås och Göteborg, bara har några tusen invånare så har tryckeriet Alfredssons satsat stort inom både toner- och offsettryck. Efter ett trögt år i fjol så har detta året varit bra – för all produktion.

– Vårt tryckeri är uppdelat i två linor. Det blir extra tydligt eftersom vi befinner oss på två våningar. Men det handlar också om att efterbehandlingen inte blir rationell om bokbinderiet måste avbryta en längre produktion för att färdigställa 100 digitaltryckta broschyrer. Det är inte hållbart, säger vd Johan Sala.

Men i år har nya kunder tillkommit och det är bra fart på övriga. Och de representerar olika branscher. Så utvecklingen ser mycket spännande ut, konstaterar han.

– Digitalproduktionen växer väldigt mycket, men utan att stjäla av offsetproduktionen. Det är mer en ökning av de digitala volymerna vi ser. Så offset ligger på samma nivå och sedan ökar det digitala.

Alfredssons har två femfärgs B2-pressar, som även är utrustade med stansar. I dem körs fyra färger samt en stansform som sätts fast på femte verket. Det är speciellt direktreklam som produceras i de båda maskinerna. På digitalsidan har Alfredssons nu investerat i en Konica Minolta Bizhub Press C1100 – deras flaggskeppsmodell som producerar 100 sidor färg eller svartvitt i minuten.

Printoperatörerna Micael Askerdal och Henri Imponen.

Printoperatörerna Micael Askerdal och Henri Imponen.

Till den har de kopplat en Watkiss-efterbehandlare från Neopost, så att de får ut färdiga, klamrade broschyrer med eller utan fyrkantsrygg. De har dessutom en C1070, som är den något långsammare 70-sidors-modellen, och en Konica Minolta som bara producerar svartvitt.

– Vi har ett antal jobb med många sidor. Så hastigheten var väsentlig för oss. Vi behövde också två färgmaskiner. Två–fyra timmars stillestånd så rinner timmar iväg. Faller det på fel dag, när vi har vissa typer av jobb, så behövs det  backup-utrustning, som vi ser det.

– Konica Minolta är väldigt starkt representerade, med en Koneo-återförsäljare som är ute hos kunder hela tiden. Sedan har de en serviceorganisation som alltid är på plats inom avtalad tid. Det är också lättare att lägga ut jobb till kollegorna runt omkring när alla kör Konica Minolta.

Alfredssons testade olika typer av inline-efterbehandling innan de bestämde sig för Watkiss. Det har, enligt Johan Sala, varit en bra investering. Det är aldrig Watkiss som får maskinen att stå stilla eller som tvingar operatören att köra den i lägre hastighet.

Alfredssons vd Johan Sala.

Alfredssons vd Johan Sala.

Watkiss har ett mycket kraftfullt klammerhuvud och fals, så att produkter med 224 sidor kan produceras inline. Maskinen är dessutom utrustad med fyrkantsrygg.

– På vissa kataloger vill kunderna ändå ha vanlig falsning och Watkiss sätter det så hårt, så det blir ingen bulle. Men fyrkantsryggen gör det snyggare, även om vissa kunder vill ha sina broschyrer utan den.

Watkiss kan sätta valfritt antal klamrar i ryggen. Det gör att man kan köra exempelvis två liggande A4-broschyrer samtidigt och sedan bara dela dem i en skärmaskin efteråt. Det var inte något som Alfredssons brydde sig om vid upphandlingen – men de har ändå redan utnyttjat möjligheten flera gånger. Däremot var hastigheten viktig:

– Efterbehandlingen kör i samma hastighet som toner-pressen, så det tar inte längre tid att få ut färdiga prylar än att bara köra ut tryckta ark, säger Johan Sala.

– Dessutom kan allting manövreras av en och samma person som kör jobbet, ställer i ordning för nästa och som sedan märker och stoppar i lådor.

– Vi provkörde på Drupa och upplevde Watkiss som stabil att köra. Sedan kom maskinen till oss och i går körde vi till exempel ut 68-sidiga kataloger med 230-grams omslag. Det såg suveränt bra ut. Jag trodde inte det skulle bli så bra i vår vardagsproduktion. Saker har ju en tendens att låta bra innan de sitter i skarp produktion. Men Watkiss har varit stabil sedan installation.

Sedan är Alfredssons noga med vilka papper de använder. De har samma huspapper oavsett om jobbet körs digitalt eller i offset. Husleverantör är Antalis med Galerie art silk som standard på bestruket. För det obestrukna används dock Amber från Arctic.

– Vi har inte haft strul med något av papperen. Det enda är att digitalt har svårt att möta offset kvalitetsmässigt på obestruket papper. Då kalibrerar vi ändå alla tryckpressar varje månad, avslutar Johan Sala.

Printoperatörerna Anette Bergander och Henri Imponen.

Printoperatörerna Anette Bergander och Henri Imponen.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *