Jigraf uppgraderar den digitala kapaciteten

Etikettryckeriet Jigraf i Landskrona har återigen investerat i en HP Indigo. De ville främst öka sin digitala kapacitet ytterligare efter att ha köpt en HP Indigo WS4000 år 2009.

– Vi höll på i nästan ett år och reste runt och testade olika tekniker. I slutet hade vi tre alternativ, HP Indigo och två uv-inkjetprintrar, berättar Mats Jarlebrink, en av två bröder som driver familjeföretaget Jigraf.

Valet föll på HP Indigo WS6800 efter att de fick möjlighet att besöka HP Experience Center i Barcelona. För Jigraf var det avgörande att de fick ett bredare alternativ, med fler möjligheter att serva sina kunder. Dessutom ökas den digitala kapaciteten 4-5 gånger.

– Det här blir vår digitala basmaskin som kommer att stå och rulla dag efter dag och serva många olika behov. Vi får också en överlägsen tryckkvalitet, snabbare tryck och till ett bättre pris, säger Mats Jarlebrink.

I dag är 20 procent av tryckvolymen digitaltryck och resterande flexo hos Jigraf. Med den nya tryckpressen räknar Mats Jarlebrink med ett 50/50-läge, mycket tack vare en högre brytpunkt.

– Tidigare låg brytpunkten på 1000 rullmeter, men med den nya HP Indigo WS6800 klarar vi 4000 rullmeter med bra ekonomi. Det gör att vi kan flytta över mycket tryck från flexo till digitalt.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: