Visutechs händelsefulla monter på Sign&Print Scandinavia

Elanders digitala storsatsning, nyckeln bakom norska Gelatos framgång och 3D-print i praktiken. Det är några av höjdpunkterna när Visutech flyttar in Visutech Digital Academy på Sign&Print Scandinavia.

– Vi vill hjälpa våra kunder och partners genom att dela med oss av kunskap och erfarenhet inom digitaltryck, säger Trond Nilsen, som ansvarar för Visutech Digital Academy.

Visutech har arrangerat Digital Academy sedan 2011 och i dag genomförs akademin ungefär en gång i månaden, i egna lokaler hos Visutech i Mölndal utanför Göteborg eller som en turné runt om i Norden.

Under mässan i februari kommer Visutech att bygga en egen scen och för första gången ta Digital Academy till mässan. Det blir program varje dag mellan 10-12 och 14-16, med minst fyra föreläsningar om dagen.

– Vi ser att det finns ett stort intresse för digitaltryck och ett sug efter kunskap, därför gör vi den här aktiviteten, säger han.

Totalt medverkar cirka 16 intressanta föredragshållare från branschen, som kommer att ge olika exempel på hur de arbetar med digitaltryck.

En av höjdpunkterna är historien om Elanders jättesatsning på digitaltryck, som lanserades på Drupa i år. Peter Sommer, vd för Elanders Europa, och Gustaf Albert, vd för Elanders Sverige, kommer att berätta om företagets nya inriktning.

En annan historia är om den norska aktören Gelato, som sedan starten 2008 vuxit kraftigt utan att äga en enda tryckpress. Gelatos operativa chef Fredrik Andersson kommer att berätta om företagets annorlunda, men framgångsrika modell, där hela affären sker online.

I Visutechs monter kommer också Lilach Sapir från Massivit att berätta om ny 3D-tekniken i storformat.

– Det här är den stora nyheten på mässan, där vi inte bara får höra om alla fantastiska möjligheter, utan kan se konkreta exempel på plats, genom att vi har en Massivit 1800 3D-skrivare i montern.

Bröderna Billes medverkar också och berättar om sin resa från ett litet tryckeri inom screentryck till ett av Sveriges bredaste tryckerier.

– Billes har blivit en av de största aktörerna i den grafiska branschen och kan göra nästan vad som helst i sitt tryckeri. De kommer också att berätta om sitt nya beställningssystem POFF, där cirka 60 procent av alla Billes ordar i dag kommer in, avslutar Trond Nilsen.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: