Torbjörn Christell kommer till Sign&Print Scandinavia 7–9 februari

I en kampanj för ingefärsdrycken Ginger Joe skapade man uppmärksamhet genom att klistra en mustasch, som också syns på företagets flaskor, av vädertålig plast på tavlan.

I en kampanj för ingefärsdrycken Ginger Joe skapade man uppmärksamhet genom att klistra en mustasch, som också syns på företagets flaskor, av vädertålig plast på tavlan.

Torbjörn Christell är en av talarna på Sign&Print Scandinavia – som du kan anmäla dig till här. Han driver företaget Havelle, som fokuserar på att skapa kreativ utomhusreklam. Vi hörde med honom om vad som krävs för att skapa effekt i ett av få kvarvarande massmedier.

Det är en grådaskig och slaskig januaridag. Du är på väg hem efter en lång dag på jobbet med huvan uppdragen för att undvika snöfallet. Hur stor är chansen att du lägger märke till budskapen som försöker att nå dig via stortavlor och affischer?

Torbjörn Christell driver byrån Havelle, och talar på Sign&Print Scandinavia.

Torbjörn Christell driver byrån Havelle, och talar på Sign&Print Scandinavia.

Utomhusreklam är en kanal som länge stått stadigt i den förändrade mediebranschen. Medieinvesteringarna har legat jämt under de senaste åren, och med det digitala intåget ser det inte ut som att trenden kommer att vända. Men, det är – liksom andra – en kanal med specifika utmaningar, särskilt när det gäller att nå fram med sitt budskap till hastande pendlare. Och det gäller att tänka till för att hjälpa kunden att nå ut med sin kommunikation.

Torbjörn Christell var tidigare creative director på JC Decaux, men driver sedan tre år tillbaka byrån Havelle som jobbar med att underlätta för annonsörer att skapa kreativ reklam – med fokus på de tekniska lösningarna.

Jag frågar om han har sett någon förändring när det gäller utomhus, under de femton åren han arbetat med kanalen:

– Under det senaste halvåret har det visserligen blivit mer och mer digitalt, vilket alla har väntat på i närmare tio år. Men i övrigt har utomhus till stor del sett likadant ut, vilket har varit en av kanalens styrkor. Det är ett av få kvarvarande massmedier, i de andra kanalerna måste man gå mycket bredare för att nå samma målgrupp i dag, berättar han och jämför med tv reklamens utveckling; tidigare räckte en reklamfilm i TV4 för att nå en bred allmänhet. I dag måste du synas på långt fler plattformar för att få samma genomslag.

Kreativa koncept som väcker uppmärksamhet kan både bygga på enkla medel – och vara komplicerade och omfattande. Allt handlar om syftet med kampanjen, konstaterar Torbjörn Christell.

Men den röda tråden är ofta kreativitet. Och Torbjörn menar att det är receptet för att sticka ut, oavsett om det handlar om enklare eller mer komplexa lösningar.

Men, finns det fler generella tips för att utnyttja kanalens potential?

– Givetvis måste du har någonting att säga, så är det ju alltid. När du väl skapar reklamen så är det extremt mycket att tänka på. Utomhus är bland det svåraste att ge sig på, men också överlägsen många andra kanaler.

När Reebok lanserade en ny sko med pumpteknik, som kan anpassas för alla löpsteg, skapade man interaktiv ­utomhusreklam på Drottning­gatan i Stockholm. Om man sprang förbi tavlan i över 17 kilometer per timme låstes en av boxarna upp, och man belönades med ett par skor. Kampanjen togs fram av reklambyrån Animal.

När Reebok lanserade en ny sko med pumpteknik, som kan anpassas för alla löpsteg, skapade man interaktiv ­utomhusreklam på Drottning­gatan i Stockholm. Om man sprang förbi tavlan i över 17 kilometer per timme låstes en av boxarna upp, och man belönades med ett par skor. Kampanjen togs fram av reklambyrån Animal.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: