Levande papper och storformat hos Antalis

Lars ”Lunkan” Lundgren, säljare på Antalis visar upp Powercoat Alive med uppkopplad mobiltelefon.

Antalis visade upp Powercoat Alive från papperstillverkaren Arjowiggins. Det nya med papperet är att NFC-taggarna är osynligt inbakade i papperet. Papperet kan användas till olika trycksaker, där mottagaren använder sin mobiltelefon för att hämta in mer information över internet genom att scanna av trycksaken. Säkerheten ökas också eftersom NFC-taggarna är inbakade i papperet och inte kan pillas bort.

Exempel på trycksaker är visitkort, hyllinformation, reklamskyltar samt olika förpackningar, som läkemedel där man exempelvis vill veta att läkemedlet inte är dopingklassat. Tillsammans med leverans av papperet får tryckarna också en kod som kan användas för att aktivera de tryckta NFC-arken i molnet. Powercoat Alive är återvinningsbart.

Nytt i Antalis monter var också Qres F160 HS, som är en bläckskrivare i format 1,65 gånger 2,55 meter. Skrivaren klarar av att trycka på alla, både mjuka eller styva material, som papper, vinyl, plast, glas, trä, metall, sten, laminat, keramik, gummi. Qres F160 HS använder uv-bläck i cmyk. Skrivaren kan uppdateras med två extra färger till sexfärgstryck samt att den maximala materialhöjden kan ökas från 50 till 300 millimeter.

Exempel på olika material som man kan skriva ut i Qres F160 HS.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: