Agfa Graphics visade alla sina möjligheter på mässan

Jan och Tom Lundgren på X-Skylt.

För Agfa Graphics nåddes förväntningarna på Sign&Print Scandinavia, enligt Björn Allskog som är ansvarig för Norden.

– Det kändes bra, vi hade ungefär lika många besökare som på förra mässan, 2015. På mässor gillar jag att träffa kunder jag inte känner eller har någon slags relation till, och den här gången var nästan hälften av besökarna i vår monter nya kontakter, vilket är väldigt positivt. Vi är också väldigt glada över att vår storformatskrivare på mässan, Jeti Ceres RTR3200 Led, såldes till X-Skylt i Stockholm. Många var också intresserade av vårt arbetsflöde Asanti, som gör produktionen mer effektiv. Nu får vi följa upp det här för att se vad det kan ge i försäljning.

– Det hade varit roligt om mässan fått 15–20 procent mer besökare än förra gången, men det var bra att vi var med för det är viktigt för oss att visa oss på lokala mässor.

Den här gången var det monterpersonal från Belgien som byggde montern, jämfört med tidigare mässor då Agfa-teamet själva har byggt det mesta.

– Montern kändes mer proffsig i år, och utrustningarna gick som klockan vilket inte alltid varit fallet på alla mässor.

I år såg vi dessutom en applikationskub i montern, visades även på Drupa i fjol. Den rullades upp till Stockholm från vip-centret i Belgien där den brukar visas för kunder.

– Med kuben kunde vi visa olika tryckmöjligheter, bland andra vår nya thermoplåt Energy Eco och information om vad som gör den så pass bra, dess minimala påverkan på miljön etcetera, berättar Björn.

Agfas Nordenchef Björn Allskog, marknadschef Tina Sörqvist och Monika Eriksson från Branschkansliet/Näringspunkten.

Agfa visade också vilka möjligheter det finns att trycka 3D-effekter – utan lenticular-material, alltså linsformat material.

– Det vi gör är att vi trycker bilden på ena sidan av det genomskinliga materialet, och sedan trycker vi vitt ovanpå det. Sedan vänder vi på skivan och bygger upp lager med lack för att skapa 3D-effekten. På mässan berättade vi också att om du köper en skrivare, Jeti Mira, så får du ett år med programvaran, en abonnemangstjänst som inte är vår egen, på köpet.

Dessutom visades tryck på tapet, metall och övriga objekt – till exempel en basketboll, ljuslådetryck, lampskärm med mera.

– Bläcktryck är annorlunda än offset, där du ofta trycker på papper, kartong eller wellpapp. Med bläcktryck kan du trycka på nästan vad som helst, oändliga möjligheter att skapa mervärde.

I montern fanns även en touchscreen, med filmer och presentationer av alla möjligheter och lösningar som Agfa Graphics erbjuder, vilket enligt Björn var någonting många stannade till för att titta på och interagera med.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: