Totaltryck planerar för framtiden med investering i digital etikettprinter

Totaltrykk håller till i detta ärevördiga hus från 1736 i Mølla industripark på Sagene i Oslo. Foto: Roger Stormo

Efter många år på jakt efter den ideala digitala tryckpressen för etiketter, hittade vd:n för det Oslo-baserade tryckeriet Totaltrykk slutligen vad han letade efter.

På Mølla Industripark på Sagene i Oslo hittar du Totaltrykk – ett tryckeri som är inrymt i ärevördiga lokaler med mycket historia i väggarna och utrustning på golven. Det säregna tryckeriet satsar nu på digitalt etikett-tryck med en ny investering i en Konica Minolta Press C71cf. Vd Jarle A. Skarseth, förklarar valet utifrån en samlad bedömning av prestanda och kvalitet, samt hur väl pris och storleken på maskinen passade in i tryckeriets lokaler.

– Vi har ju tittat på digitalprinters i många år egentligen, men de flesta är fysiskt väldigt stora, eller alldeles för dyra. Inkjetmaskiner och uv-inkjet har vi också tittat på, men priserna har varit för höga, och kvaliteten har varierat för mycket. I Konica Minoltan är kvaliteten precis det vi varit på jakt efter, det är ett bra uttryck, offset-likt och färgerna släpper inte. Priset passade oss, och storleken passar väl med våra lokaler.

Foto: Roger Stormo

Mot ren digitalisering?

Precis som alla andra tryckerichefer med erfarenhet i ämnet har Skarseth gått några rundor kring om tryckeriet ska digitaliseras eller inte, och i vilken utsträckning.

– Ja, det kommer mer och mer digitalt, men det är ett supplement, flexo och digitalt kompletterar varandra. Digitalt tryck lönar sig i vissa avseenden och flexo i andra. Jag tror inte att någon kommer att byta helt från flexo och boktryck till digitaltryck, utan man kommer att ha det som ett komplement.

– Den digitala produktionen är ju för att komplettera det vi redan har. Den gör att vi kan producera jobben snabbare, och att vi slipper göra klichéer, vilket är en ekonomisk aspekt, säger Skarseth.

Press C71cf kan printa upp till 18 löpmeter per minut med en upplösning på 1200 x1200 dpi x 8 bit. Konica Minolta motsvarar hela produktionsledet med etikett-tryck – egen utskjutnings-programvara, print, nödvändig efterbehandling och naturligtvis service och support.

– De främsta fördelarna är ju just att vi kan jobba snabbare och att vi sparar in på klichéerna, säger Skarseth. I dag är det en självklarhet att få produkterna snabbt, och med mindre och mindre serier blir det mer effektivt att producera med digitala maskiner.

Foto: Roger Stormo

Stor tro på digital etikettprinter

Marknaden för digital etikettproduktion förväntas växa mycket under de kommande åren. På Konica Minolta är tron på Press C71cf stor. Produktchef Morten Hegge förklarar förväntningarna:

– Etikettprintern håller hög produktivitet och utskriftskvalitet, enkla underhållsprocedurer, och kompatibilitet med ett brett utbud av etikettmedia. Allt till en rimlig investering jämfört med andra system.

Skarseth håller med:

– Vi tror på framtiden, trenderna visar på att etiketter och kartonnage växer i den grafiska branschen, så vi tror att det blir ett område vi kan växa i även i framtiden. Det finns många företag där ute som lägger tid och pengar på att presentera sina varumärken genom etiketter och förpackning. Det blir större och större, det märker vi även i vår egen drift.

Vill du veta mer om PRESS C71cf, kontakta: Morten.Hegge@konicaminolta.no

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: