Eye tracking – ett vapen i marknadsföring

Jason McMillion på Need Insights berättade om ögats rörelsemönster. På bilden ses en karta från en Eye tracking-analys där punkterna visar hur människor interagerar på en sajt.

Parajett tillsammans med Need Insights bjöd in till frukostseminarie om Eye tracking – en metod för att mäta och följa ögonrörelser vilket kan ge en förståelse och skjuts till marknadsföringen.

Per Larsson, försäljningschef på Parajett visar hur det kan se ut när man utför en Eye tracking-analys.

Föreläsaren Jason McMillion är  grundare av företaget Need Insights. Under fredagsmorgonen fanns han på plats på Malmö centralstation tillsammans med Parajett för att berätta om företagens genomlysning på området Eye tracking. Hur denna metod kan användas för att förbättra kommunikation på både analoga och digitala plattformar.

– Eyetracking är en metod för att mäta ögonrörelser och fokusområden, säger Jason Mcmillion och berättar att man med hjälp av avancerade kameror spårar ögonrörelser med mycket hög noggrannhet. På så vis kan man använda den registrerade informationen för att exempelvis mäta effektiviteten av marknadsföring. Vad som är mest tilltalande i en kampanj, i en trycksak eller ett digitalt utskick.

Något som hela tiden återkom under föreläsningen var vikten av ett tilltalande bildspråk. Mcmillion påtalade under sitt föredrag att ett vanligt misstag man ofta gör att man är otydlig i vem som är avsändare av en annons. Till exempel kan budskapet vara tydligt men ändå framgår det inte riktigt vem avsändaren är. På grund av den enkla anledningen att man har felplacerat sin logotyp.

Parajett är ett familjeägt tryckeriföretag som på senare år även erbjuder digitala lösningar.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: