Neschen gick mot strömmen

De flesta företagen använde årets Fespa för att visa färdiga lösningar av det som var prototyper på fjolårets Drupa och Fespa. Ett undantag var tyska Neschen, som gör självhäftande material och material för digitaltryck.

Jan Trolin hos svenska återförsäljaren Schneidler Grafiska tog oss på en guidad tur i montern.

– Först vill jag visa en ny generation av Easy dot 2.0. Serien har uppdaterats och blivit något mer formstabil, vilket också ger en bättre utskriftskvalitet. Easy-dot ”punkterna” (adhesivet) har också blivit mindre framträdande.

– Tack vare Easy dot, med det unika punktuppbyggda adhesivet, kan vinylen enkelt flyttas (ompositioneras) eller avlägsnas från nästan alla ytor utan att lämna ifrån sig klisterrester.

– En i mina ögon mycket spännande produkt är också Neschens UV dot print ’n’ walk – en floor graphics vinyl som är printbar och som inte behöver lamineras.  Den är godkänd med R9 halk-certifikat.

Neschens Easy-dot serie fungerar för UV, latex samt solvent-skrivare.

 

Tapeter

Jan Trolin fortsätter genom att prata tapeter, där Neschen har utökat sitt sortiment av egenproducerade tapeter. Samtliga är PVC-fria och marknadsförs under namnet ”Green Wall”. Inom serien finns släta och strukturerade ytor att välja mellan och merparten går att få i format upp till 160 centimeter. Utöver detta finns även tapeter som är förklistrade. Även Neschens tapeter fungerar för UV, latex och solvent-skrivare.

 

Laminatorer

– Sedan 2016 har Neschen haft egen tillverkning av lamineringsmaskiner. Här ligger fokus på ekonomisk och ergonomisk drift och underhåll av de olika modell-linjerna.
– Inför Fespa lanserades premiummodellen Neschen DoubleH – en riktig allround-maskin med möjlighet till både varm och kall laminering samt inkapsling med laminat på både sidor av trycket.

Bästsäljaren hittills är dock Neschen Coldlam 1650. Den har sålt i mer än 150 exemplar runtom i Europa.

  

Bild 140646: Nya Neschen DoubleH varmlaminator med ”Swing-out”-funktion som förenklar laddning av material

Bild 142314: Neschens laminatorer tillsammans med Jimmy Enström säljare från Schneidler, Richard Bachora representant från Neschen samt Jan Trolin produktchef från Schneidler.

Tags: ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: