Fullt hus hos Grafiska Företagen

Det blev än en gång fullt hus, när Grafiska Företagen intog Filmstaden för sin årliga dag. VD Ravindra Parasnis hade satt ihop ett program bestående av många tankar kring chefskap i allmänhet och grafiskt ledarskap i synnerhet.

Annica Axelsson är VD på Ineko, som köpt Brand Factory och har haft utmaningen att slå ihop det till ett företag med 650 anställda. Förutom att hon pratade om utmaningen med att slå ihop kulturer, så avslöjade hon att hela företaget nu ska byta namn till Brand Factory.

Det är nu sju år sedan bröderna Jan och Peter Veres köpte Justnukedjan. Peter Veres berättade om den här resan, där de bland annat lagt ner tre tryckerier, startat två och förvärvat fem. De har många unga människor som platschefer och har lyckats hitta en god lönsamhet.

– När vi förvärvade omsatte hela kedjan 60 miljoner kronor. Det är lika med vad vi sedan sammanlagt genererat i vinst under de här åren, berättade Peter Veres och sade senare i sitt tal att omsättning utan vinst har inget värde.

– Om du har hög omsättning och låg vinst är det farligare än om du har låg omsättning och låg vinst, för du har mycket längre fallhöjd, sade Peter Veres innan han avslutade med att prata om att det finns för mycket maskiner i grafiska branschen. Han jämförde med om en restaurang skulle säga att maten var tillagad i en viss panna.

Svante Randlert från Academic Work hade fått i uppdrag att runda av dagen. Han pratade om vikten av att gå från nöjd till motiverad personal.

– De engagerade älskar att göra det som ska göras och de gillar att göra det. Tydlighet och energi är nycklarna till att lyckas, berättade Svante Randlert. Han betonade också vikten av att appellera till medarbetarnas känslor.

– Att Volvo nu säljer en halv miljon bilar beror på Zlatan, tatuerad överkropp och bad i isvak – inte på att deras utsläpp minskat eller nyheter i växellådan.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: