Trycker plädar – från båda sidor

Malwin Michulka, vd på Interflagg, ser fördelar med att lätt kunna trycka plädar och filtar i små volymer.

Flaggfabriken har tagit fram en ny trycklösning som gör det möjligt att trycka exempelvis plädar och filtar från båda sidor.

Flaggfabriken visade upp en ny trycklösning i sin Fespa-monter. En pläd som är tryckt från båda sidor. Vd:n Malwin Michulka på systerbolaget Interflagg AB vill med hänsyn till konkurrenterna inte berätta något om detaljerna kring screentrycksprocessen.

– Det kan inte jag berätta. Det är en hemlighet. En nyhet som vi har kommit fram till. En lösning så att vi kan trycka från båda sidor, säger han kryptiskt och tillägger:

– Det kan göras även på tjockare material som 200 grams polyester, eller den vävda polyestern som används mycket till reklamflaggor i Sverige.

Fördelarna är att man smidigt kan tillverka korta serier, till en billig kostnad:

– Det finns kanske en kafeteria som behöver tio plädar med en logotyp. I dagens läge så måste du först och främst göra det i Kina. Och då måste du beställa mycket om det ska vara lönsamt på grund av fraktkostnaderna. Det är också tidskrävande och du måste ha framförhållning.

Interflagg AB har producerat flaggor och banderoller i över 23 år, kontoret finns i Malmö och produktionen sker i Polen. Malwin Michulka säger att de nischar sig just på att kunna leverera små volymer snabbt, och att vara väldigt flexibla. 95 procent av det som tillverkas är mot återförsäljare och de jobbar i huvudsak med screen- och sublimeringstryck samt till viss del digitaltryck.

– Vi jobbar mot reklambyråer, och till exempel några i New Wave-gruppen. Men även andra företag som kallar sig flaggfabriken men som inte har någon produktion alls.

– Vi försöker behålla de produktionstekniker som vi har med screentryck. Många går ifrån det idag och kasserar screentrycket till fördel för den digitala tryckprocessen. Men det ger inte de långa önskade  effekterna på vissa material som till exempel den vävda polyestern. Men för att få bästa färgerna och kvalitén så måste man screentrycka det. Och om vi fortfarande behåller den tekniken så nischar vi oss.

Malwin Michulka, vd på Interflagg visade upp en av plädarna i Flaggfabrikens monter under Fespa-mässan.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: