Kodak laddar för ny generation

Kodaksaffärsområde, Enterprise inkjet systems finanschef David Bullwinkle och operativa chefen Randy Vandagriff.

Kodak firar 50 år med vattenbaserade bläckstråleteknik. Efter viss tvekan känner de nu trygghet i att behålla sina snabba skrivhuvuden Prospor. De tar ett stort kliv in i förpackningsområdet som ska trygga framtiden, och samtidigt ligger Ultrastream på lut – fjärde generationens bläckstråleteknik.

Det spekulerades flitigt i fjol om Eastman Kodak Company och deras Prospor-skrivhuvuden skulle byta ägare. Kodak satte dock ned foten i april med beslutet att behålla skrivhuvudtekniken. Hur har det då gått inom detta område efter att det blev återkall på försäljningen? Affärsområdet Enterprise inkjet division (EISD) som innefattar Kodak Versamark och Kodak Prosper omsatte under första kvartalet i år 37 miljoner dollar. Det är en ökning med nio procent jämfört med i fjol.

– Under första kvartalet av 2017 så fortsatte Prospor att leverera förbättrad prestanda med en ökad omsättning på 26 procent jämfört med samma period i fjol.

Randy Vandagriff, operativ chef för Kodaks affärsområde, Enterprise inkjet systems, berättar hur de lägger upp strategin kommande år.

– Vår strategi förlitar sig på vår fortsatta närvaro och prestanda från vår Stream-portfölj som inkluderar d  64 Prosper-tryckpressar och 1 320 Prosperhuvuden som redan är installerade idag. Vi tar också vår erfarenhet och utnyttjar den till att gå ett steg längre med Ultrastream – Kodaks fjärde generations kontinuerliga vattenbaserade bläckstråleteknik, säger Randy Vandagriff och poängterar:

– Ultrastream höjer ribban inom inkjet, säger Randy Vandagriff,

Randy Vandagriff säger att utvecklingen av Ultrastream går enligt plan. Fokus ligger på att kunna producera inom magasin/kataloger, förpackningar, inredning och etiketter. Klivet in på förpackningsområdet är tydligt utan att för den delen lämna den grafiska industrin därhän.

– Tekniken utnyttjar många av Stream-innovationerna för att försäkra alla att vi upprätthåller värdet av vår unika kontinuerliga inkjet-teknik, säger han och tillägger att det blir svårt för tillverkare att vända bort blicken med tanke på den flexibilitet de kommer erbjuda. Vidare är tanken att Prosper-serien med tryckpressar ska fortsätta säljas samtidigt som det ska erbjudas uppgraderingar till Ultrastream i framtiden för kunder som berörs.

När förväntas då den första produkten med Ultrastream vara ute på marknaden?

– Vi förväntar oss att se den första produkten under 2019. När den exakta lanseringen blir drivs av våra tillverkningspartners, när de är redo att ta steget ut på marknaden, säger Randy Vandagriff.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nu höjs priserna

Efter att under ett år ha försökt att svälja prisökningarna på aluminium, så tvingas nu Kodak konstatera att det inte håller längre. Nio procent kommer priserna, med omedelbar verkan att höjas. Och det gäller inte bara i Sverige eller Europa. Prishöjningen är aviserad för hela världen.

Publicerat av: 

PDF tar hem lösning för förpackning i korta serier

Plockmatic Document Finishing (PDF) utökar sitt erbjudande genom att erbjuda en prisbillig stans, som utvecklats och byggs i en särskild Plockmatic version. Den här roterande stansen kan i en arbetsgång lägga både biglinjer och stansa. Det tar någon minut att byta verktyg och en registeravläsning gör att arken hela tiden

Publicerat av: 

Digital förpackning växer snabbt – men från mycket låg nivå

Ingenting i den grafiska branschen växer så snabbt som digitaltryckt förpackning. Det är dock från mycket låga nivåer, om vi undantar etiketter, vilka helt dominerar statistiken när du ser hur mycket förpackningsmaterial som trycks digitalt. Tittar du fem år framåt i tiden så kommer visserligen digitaltryckt kartong att öka med

Publicerat av: 

Skolan som satsar digitalt

Brobygrafiska ansöker om att dra igång nya grafiska yrkesutbildningar med digitalisering i fokus.
– Vi vill att våra studerande och vår bransch ska tillhöra morgondagens vinnare. Därför satsar vi extra mycket på de möjligheter branschen har inom digitalisering, säger verksamhetsledaren Per Branzén.

Publicerat av: