X-skylt byter namn

X-skylt i Sollentuna är ett familjeägt digitalt storformatstryckeri som, trots vad namnet antyder, inte bara trycker skyltar. Det är en av anledningarna till företagets kommande namnbyte, från X-skylt till More Print.

Hög kvalitet var fokus när de köpte in Jeti Ceres-maskinen från Agfa Graphics.

– More Print är ett namn vi vill växa med, säger Tom Lundgren, operativ chef på företaget och fortsätter:
– X-skylt startade 1990 med fokus på skyltning, men har utvecklats till ett omfattande storformatstryckeri sedan dess. I dag vet inte alltid kunderna vad vi är kapabla till.
– Kunder kan ringa in för att fråga om vi vet någon som trycker olika sorters storformat, och vi får förklara att vi faktiskt gör alla de produkter de behöver, förklarar Tom.
Tidigare har företaget levt på gott rykte och har inte varit så aktiva inom försäljning, men med det nya namnet vill de vara tydligare med vilka de är. Namnet ska fungera internationellt och bredda kundbasen.

Med större utrymme i de nya lokalerna kan de öka produktionen.

– Det är ju ingenting fel på att växa lite. Vi flyttade till nya lokaler för två år sedan för att ha möjlighet att klara större volymer. Det var också därför vi nyligen investerade i en Jeti Ceres RTR3200 LED från Agfa Graphics. Nu har vi platsen, i den tidigare lokalen var det lite mer Tetris-arbete.

Maskinen från Agfa köpte de direkt på Sign&Print-mässan i februari i år och kort därefter var den installerad. X-skylt/More Print har sedan tidigare en Jeti Titan, och har tidigare haft två andra maskiner från Agfa Graphics.
– Vi tittade på flera maskiner att ersätta vår Durst-maskin som körde rulle-till-rulle, och vi var nära att välja en Vutek-maskin, men Ceres-maskinen lanserades precis i sista sekund och den passade oss bättre, berättar Tom.
Han menar att de främst valde Jeti Ceres för att den håller lite högre kvalitet än de maskiner de jämförde med, Vutek-maskinen trycker med 12 picoliter och Ceres med 7, till exempel. Dessutom kan de med LED-UV trycka på flera olika material, specifikt värmekänsliga tyger och folier.
– Vi vill alltid fokusera på kvaliteten. Det är klart att det är bra att klara stora volymer, men kvaliteten kommer först. Vi är dessutom väldigt nöjda med Titanen, och det är alltid lättare för personalen att arbeta med liknande maskiner.
Tanken är att flytta över rullproduktionen från Titanen till Jeti Ceres för att snabba på produktionen och bara köra plant material i Jeti Titan.

Nu kan de flytta rullproduktionen från Jeti Titan-maskinen till Ceres-maskinen, vilket ökar effektiviteten.

Tom Lundgren menar också att Jeti Ceres stämmer bättre överens med det företag de vill vara – modernt med fokus på hög kvalitet.
– Kvalitet och service är verkligen det absolut viktigaste för oss, och det är det vi vill framföra med det nya profileringsarbetet. Vi har jobbat tillsammans med Brandma’ designbyrå, vars grundare kommer från den grafiska branschen, vilket har varit väldigt värdefullt.
Han berättar att det han tror gjort dem så framgångsrika är att de tar tiden till att lyssna på kunderna, och visa hur viktig service-biten är för företaget. De jobbar även mycket med andra tryckerier, och även där är företaget serviceinriktat.
– Många ringer hit och frågar om hur de bäst ska ta fram olika produkter, säger Tom och avslutar:
– Vi är bra på att lösa problem. Det jag brukar börja med är att fråga kunden hur produkten ska användas. Då vet du på en gång om deras tankar kring material och tryck är rätt eller fel.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nu höjs priserna

Efter att under ett år ha försökt att svälja prisökningarna på aluminium, så tvingas nu Kodak konstatera att det inte håller längre. Nio procent kommer priserna, med omedelbar verkan att höjas. Och det gäller inte bara i Sverige eller Europa. Prishöjningen är aviserad för hela världen.

Publicerat av: 

PDF tar hem lösning för förpackning i korta serier

Plockmatic Document Finishing (PDF) utökar sitt erbjudande genom att erbjuda en prisbillig stans, som utvecklats och byggs i en särskild Plockmatic version. Den här roterande stansen kan i en arbetsgång lägga både biglinjer och stansa. Det tar någon minut att byta verktyg och en registeravläsning gör att arken hela tiden

Publicerat av: 

Digital förpackning växer snabbt – men från mycket låg nivå

Ingenting i den grafiska branschen växer så snabbt som digitaltryckt förpackning. Det är dock från mycket låga nivåer, om vi undantar etiketter, vilka helt dominerar statistiken när du ser hur mycket förpackningsmaterial som trycks digitalt. Tittar du fem år framåt i tiden så kommer visserligen digitaltryckt kartong att öka med

Publicerat av: 

Skolan som satsar digitalt

Brobygrafiska ansöker om att dra igång nya grafiska yrkesutbildningar med digitalisering i fokus.
– Vi vill att våra studerande och vår bransch ska tillhöra morgondagens vinnare. Därför satsar vi extra mycket på de möjligheter branschen har inom digitalisering, säger verksamhetsledaren Per Branzén.

Publicerat av: