Hög service och lönsamhet i city

Alexander Jensen har än en gång lyckats skapa nästan tio procent på sista raden i sitt digitaltryckeri E-print, mitt inne i Stockholm.

E-print med central adress i Stockholm har lagt ännu ett rekordår bakom sig.

Mitt inne i Stockholm finns finanscentrum, de stora företagens huvudkontor, myndigheter och E-print. När nästan alla andra tryckerier flyttat ut i förorter och industriområden, så har Alexander Jensen envist legat kvar med sitt tryckeri mitt i centrum.
Hyran är skyhög och lönerna ligger i det översta spannet. Ändå har E-print än en gång lyckats leverera ett resultat som gör flertalet konkurrenter gröna av avund. De 30 anställda omsatte 54 miljoner i fjol och lyckades behålla nära tio procent på sista raden.
– Vi är oerhört effektiva i våra arbetsflöden. Bara på den punkten har vi kunnat rationalisera bort 2-3 medarbetare, förklarar Alexander Jensen, när vi frågar varför han år efter år lyckas hålla den höga lönsamheten.

65 procent av all ajobb kommer in automatiskt till E-print som har en mycket hög grad av automatisering.

Förklaringen ligger knappast i höga priser, för mycket av E-prints order kommer in genom offentlig upphandling, där de konkurrerar med tryckerier i hela Europa. Kammarkollegiet har gjort upphandlingen och E-print ligger bland de tre översta på deras lista.
– Faktiskt kommer halva vår omsättning från myndighetssverige, konstaterar Alexander Jensen. Vi har ett system som vi kallar E-view och 65 procent av alla ordrar kommer in genom det. Systemet är baserat på Haikom, som vi var först att ta i bruk – men som i dag används av ett 70-tal kunder. Den nya Haikom 2.0 versionen, som släpptes på Sign&Print mässan i våras, ska vi installera i sommar, när det är lite lugnare här.

E-Prints maskinpark kommer huvudsakligen från Xerox och Horizon.

På programvarusidan har man som sagt varit Haikom trogen. Även på maskinsidan har man varit långsiktigt trogen. Den förkrossande majoriteten av efterbehandling och färdiggörning kommer från Horizon, medan tryckpressarna – både svartvitt och färg – kommer från Xerox.
– Men vi får se framöver. Jag trycker att skillnaden till andra tryckpressar är mindre i dag, så det kan bli förändringar framöver, säger Alexander Jensen.

– Det är helt centralt för oss att flödet fungerar i alla delar. Det har lett till att vi arbetar med smart logistik. Fakturor skickas som pdf:er. Vi har tagit in bolaget Postwork i huset. Postwork arbetar med distribution. Nu får vi iväg allting som vi vill.
Postwork omsatte i fjol drygt tre miljoner kronor och siktet är inställt på att fördubbla den siffran under innevarande år. Ett logistikföretag mitt i centrala Stockholm har många möjligheter för expansion.
– Jag håller med om att det kan vara dyrt att ha distribution i centrala Stockholm, men vi hade lite lager över och har satt Postwork där.

Pia Karlsson jobbar i säljteamet på E-print.

Ett annat dotterbolag, som E-print tog över för ett par år sedan, är Nimbus Kommunikation. Här är man öppen för att både arbeta digitalt och med webb.
– Det är mycket DR-kampanjer som vi är specialiserade på. Och så ger det en del jobb till tryckeriet, konstaterar Alexander Jensen.
Eftersom E-print bara trycker digitalt, så lägger de ut en hel del offsettryck på sina kollegor. Här tittar de även på att fördjupa samarbetet med något av onlinetryckerierna.
– Vi har en dialog med flera här och det lutar åt danska Lasertryck. Men mycket av det som vi trycker kräver väldigt korta leveranstider. Det gäller till exempel mäklarprospekten. Eller så är upplagorna små, säger Alexander Jensen och visar vagn efter vagn med doktorsavhandlingar som tryckts i ett par hundra exemplar vardera.

Efter ett par nyanställningar har E-print, med de båda dotterbolagen Nimbus och Postwork, drygt 30 anställda. Alexander Jensen tänker mycket på att få ett balanserat team när han rekryterar.
– Vi har ett bra sammansvetsat team. Utan det, bestående av unga och äldre, skulle det inte fungera. Just nu skulle jag vilja ha några fler kvinnor, för att ha en bättre balans. En kvinnlig medarbetare har slutat och en annan har gått i pension.
– Vi försöker också rekrytera in lite yngre personal både i produktion och som säljare. Men det är komplext att sälja i vår bransch och det krävs mycket för att lyckas.
– Vi hoppas nu mycket på ett nytt avtal med SKL (Sveriges Kommuner och Landsting). Det har precis sparkat igång och jag hoppas att det ger oss lite vingar. Men det vet man inte. Att få ett avtal är som en jaktlicens. Vi har rätt att jaga nu, men jobben ska fortfarande hämtas hem, avslutar Alexander Jensen.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nu höjs priserna

Efter att under ett år ha försökt att svälja prisökningarna på aluminium, så tvingas nu Kodak konstatera att det inte håller längre. Nio procent kommer priserna, med omedelbar verkan att höjas. Och det gäller inte bara i Sverige eller Europa. Prishöjningen är aviserad för hela världen.

Publicerat av: 

PDF tar hem lösning för förpackning i korta serier

Plockmatic Document Finishing (PDF) utökar sitt erbjudande genom att erbjuda en prisbillig stans, som utvecklats och byggs i en särskild Plockmatic version. Den här roterande stansen kan i en arbetsgång lägga både biglinjer och stansa. Det tar någon minut att byta verktyg och en registeravläsning gör att arken hela tiden

Publicerat av: 

Digital förpackning växer snabbt – men från mycket låg nivå

Ingenting i den grafiska branschen växer så snabbt som digitaltryckt förpackning. Det är dock från mycket låga nivåer, om vi undantar etiketter, vilka helt dominerar statistiken när du ser hur mycket förpackningsmaterial som trycks digitalt. Tittar du fem år framåt i tiden så kommer visserligen digitaltryckt kartong att öka med

Publicerat av: 

Skolan som satsar digitalt

Brobygrafiska ansöker om att dra igång nya grafiska yrkesutbildningar med digitalisering i fokus.
– Vi vill att våra studerande och vår bransch ska tillhöra morgondagens vinnare. Därför satsar vi extra mycket på de möjligheter branschen har inom digitalisering, säger verksamhetsledaren Per Branzén.

Publicerat av: