De köper Göteborgstryckeri

Danagård Lithos vd Peter Hjelm gläds åt etableringen i Västsverige. (OBS: Bilden är tagen i samband med ett annat tillfälle)

DanagårdLitho köper det Göteborgsbaserade tryckeriet Litorapid Media/Inform.

– Det här gör att vi stärker våra kort i Västsverige, säger vd:n Peter Hjelm.

Förvärvet av Litorapid Media/Inform verkställdes den 1 juli. Enligt Danagård Lithos vd Peter Hjelm innebar affären dels en möjlighet att utveckla erbjudandet, dels ett viktigt steg att på allvar etablera sig i Västsverige.

– Det sker en stor konsolidering i branschen och vi såg att det fanns en öppning att göra något ihop. Våra företag synkar väldigt bra. Vi har likartade verksamheter, säger Peter Hjelm och utvecklar:

– Vi delar samma vision om att göra det enklare för beställare att hantera såväl tryckt som digital media. Tillsammans kan vi erbjuda marknadens bästa lösningar för att effektivisera alla processer, vilket innebär stora vinster såväl när det gäller ekonomi som miljö.

Danagård Litho har runt 60 medarbetare och omsätter cirka 120 miljoner kronor. Försäljningskontor finns från Stockholm till Helsingborg, och i Ödeshög finns produktion och huvudkontor.

 

Litorapid Media/Inform omsätter cirka 35 miljoner kronor och är idag omkring 20 anställda. Även Anders Lundin, nuvarande huvudägare och vd på Litorapid Media/Inform, instämmer i att konsolideringen fortsätter inom branschen och att de måste bli en del av den.

– Danagård Litho är ett framgångsrikt företag där vi gemensamt kommer stärka och utveckla vårt erbjudande till kunderna. Danagård Litho visar på ett starkt miljöarbete som kommer vara en viktig framgångsfaktor även i framtiden.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nu höjs priserna

Efter att under ett år ha försökt att svälja prisökningarna på aluminium, så tvingas nu Kodak konstatera att det inte håller längre. Nio procent kommer priserna, med omedelbar verkan att höjas. Och det gäller inte bara i Sverige eller Europa. Prishöjningen är aviserad för hela världen.

Publicerat av: 

PDF tar hem lösning för förpackning i korta serier

Plockmatic Document Finishing (PDF) utökar sitt erbjudande genom att erbjuda en prisbillig stans, som utvecklats och byggs i en särskild Plockmatic version. Den här roterande stansen kan i en arbetsgång lägga både biglinjer och stansa. Det tar någon minut att byta verktyg och en registeravläsning gör att arken hela tiden

Publicerat av: 

Digital förpackning växer snabbt – men från mycket låg nivå

Ingenting i den grafiska branschen växer så snabbt som digitaltryckt förpackning. Det är dock från mycket låga nivåer, om vi undantar etiketter, vilka helt dominerar statistiken när du ser hur mycket förpackningsmaterial som trycks digitalt. Tittar du fem år framåt i tiden så kommer visserligen digitaltryckt kartong att öka med

Publicerat av: 

Skolan som satsar digitalt

Brobygrafiska ansöker om att dra igång nya grafiska yrkesutbildningar med digitalisering i fokus.
– Vi vill att våra studerande och vår bransch ska tillhöra morgondagens vinnare. Därför satsar vi extra mycket på de möjligheter branschen har inom digitalisering, säger verksamhetsledaren Per Branzén.

Publicerat av: