Postnord Strålfors vd: “Det kommer att vässa oss”

Ylva Ekborn, vd på Postnord Strålfors AB, säger att målet är att vara kunders förstahandsval för fysisk och digital kommunikation.

Ylva Ekborn tog över rodret som vd för Postnord Strålfors i fjol. Med en rad tuffa år bakåt väntar stora förändringar och ett allt större fokus på smartare kommunikation.

– Vi håller ett högt tempo i vår transformation och ser ljust på framtiden, och genom att vara starka inom digitalt, blir vi attraktiva även inom print.  

Postnord Strålfors AB med vd:n Ylva Ekborn med i spetsen arbetar just nu för att ställa om till de nya förutsättningarna som digitaliseringen innebär.

– Det viktigaste uppdrag för mig, utöver det operativa vd-arbetet, är att säkerställa att vi lyckas med den transformationen. Vi ser digitaliseringen som en stor möjlighet eftersom vi alltid har tjänat pengar på kommunikation. Nu kommuniceras det mer än någonsin, men i nya kanaler. Vårt mål är att vara våra kunders förstahandsval för kommunikation oavsett om den är fysisk eller digital, säger Ylva Ekborn.

Postnord Strålfors AB, levererar det mesta inom kommunikationslösningar – allt från traditionell print och kuvertering till butiksmaterial, grafiskt tryck, elektroniska  kommunikationslösningar och personaliserad fakturareklam. I fjol omsatte bolaget 912 miljoner kronor, vilket är 24 miljoner lägre än föregående året. Backar man tillbaka till 2013 när omsättningen var 1 387 miljoner kronor så har företaget tappat med drygt 34 procent. I årsrapporten pekas volymminskningar ut som främsta skälet till de dalande siffrorna. Rörelseresultatet sjönk från 116,9 miljoner till 98,5 miljoner under senaste räkenskapsåret.

– Vi behöver anpassa vår kostnadsstruktur eftersom marknaden för print minskar som en följd av digitaliseringen. Däremot har vi fått ordentlig fart på vårt digitala erbjudande, vilket ger både god marginal och hjälper oss att ta marknadsandelar. Det är sista raden som räknas och PostNord Strålfors har flera gånger behövt göra en turnaround och vi har just gjort en till, från 14 miljoner kronor i resultat för koncernen 2014 till ett resultat på 125 miljoner kronor 2016.

Digitala tjänster samlas

I april 2016 flyttade Strålfors huvudkontoret från Malmö till Solna och i och med detta byttes även namn på alla bolag i koncernen. Strålfors Svenska AB blev därmed Postnord Strålfors AB. 1 juli beslutades även att Postnord Scanning blev en del av PostNord Strålfors. Syftet var att samla alla digitala tjänster under ett tak.:

– Så nu har vi också ett komplett output och input management erbjudande. Detta innebär att vi kompletterar vårt print och trycksakserbjudande med ett starkt erbjudande inom digital kommunikation, säger Ekborn och tillägger att i och med detta sjösattes tjänsten Wemail. Tjänsten har redan varit framgångsrik i Finland och Norge. En kostnadseffektiv print, porto och kuvertering där kunden kan koppla på till exempel den digitala brevlådan Kivra, Internetbanksfaktura, sms-faktura eller andra digitala kanaler.

Hur ser du på innevarande och kommande år?

– Vi har haft en stark finansiellt start på året, vi har nöjda kunder, duktiga chefer och motiverade och kompetenta medarbetare. Dessutom håller vi ett högt tempo i vår transformation och ser ljust på framtiden, och genom att vara starka inom digitalt, blir vi attraktiva även inom print. Vi anpassar kontinuerligt företaget för att kunna driva en lönsam verksamhet, med basen i fysiskt produktion även i framtiden.

Ylva Ekborn ser en fortsatt minskning på fysisk administrativ kommunikation.

Ska erbjuda helheten

Ylva Ekborn säger att de erbjuder smartare kommunikation. Det görs genom en nordisk plattform som kombinerar fysiska och digitala kanaler, och som hanterar både kanaler utåt och inkommande kommunikation. Här finns möjligheter:

– Vi tror att nyckeln ligger i att kunna erbjuda ett helhetserbjudande – att kombinera kanaler och addera kanaler allt eftersom. På det sättet behöver inte företagen välja digitalt direkt, utan kan kombinera digitalt och print för att på det viset digitalisera de flöden de önskar och i den takt slutkonsumenten önskar.
– Det kommer att vara en fortsatt nedgång i fysisk administrativ kommunikation som klassiska fakturor per brev. Det är bara att acceptera och se till att vi istället plockar upp de volymerna digitalt. En skillnad är det när det gäller trycksaker och marknadskommunikation, där ser vi till och med tillväxt i vissa segment.

Ett fåtal spelare 

Tryckeribranschen har haft det motigt under flera år. Branschen kommer att genomgå en konsolidering och mindre aktörer får antagligen räkna med att slås ut. De största och starkaste aktörerna vinner på denna typen av marknad. De kommer att bli kvar med ett fåtal väldigt nischade spelare. Alla måste tänka över sin strategi och roll på marknaden. Att fortsätta göra som man alltid gjort funkar inte längre, enligt Ekborn.

– Det kommer att vässa oss och tvinga oss att driva utvecklingen av kommunikationstjänster framåt. Vi inom PostNord Strålfors vill gärna spela en aktiv roll i den här konsolideringen och känner att vi har styrkefördelar och är på rätt väg med vårt erbjudande.

En stor satsning genomförs just nu på att bli mer konsultativa i försäljningsprocesser och på så sätt mer lyhörda för kundernas behov.

– Vi är också ute på marknaden och ser till att samarbeta med duktiga nischaktörer för att addera det senaste, som tex sms-betalning. Det säkerställer att vi hela tiden kan ligga i framkant med vårt erbjudande och verkligen vara en partner för våra kunder, säger Ylva Ekborn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *