Näthandlarna kommer nu till Sverige

United Print har redan 700 kunder som har en personligt anpassad variant av deras beställningssajt. 200 företag – mestadels tryckerier – väntar på att bli anslutna.

Offensiva nättryckerier satsar på att vinna mark och ta upp kampen med lokala aktörer i Skandinavien.

– Vår tuffaste konkurrent är inte ett annat tryckeri på nätet, utan ett lokalt tryckeri med en relation till kunderna. Det säger Ali Jason Bazooband, som är chef för United Print i Dresden.

Från en blygsam start efter murens fall och kris i början av 2000-talet har de på 15 år vuxit till 700 anställda och en omsättning på över en miljard kronor. Snittordern på de tyska onlinetryckerierna ligger på 125 euro (1200 kronor) och det ska bara till något litet fel för att jobbet ska gå med förlust.
– Men vi har ett systematiskt kvalitetsarbete och trots 5000 ordrar om dagen så får vi inte fler reklamationer än vi kan hantera under ett möte i veckan.
– De lokala tryckerierna är vår största konkurrent.

Ali Jason Bazooband är chef för United Print. Han har 20 personer anställda som bara arbetar med de 700 existerande shopar som deras kunder använder, samt är i dialog med de 200 tryckerier och reklambyråer som väntar på att få sin egen shop. Bara de senaste 14 dagarna har 102 ansökningar kommit in.

Därför har de nättryckerier som är offensiva i Sverige valt att flörta rejält med de lokala tryckerierna. De får använda hela sajten med alla produkter och erbjudanden och göra om den till sin egen. När deras kunder sedan går in och beställer, så väljer tryckeriet självt vilka order de själva ska producera och vilka beställningar de skickar vidare till nättryckeriet.
När jag besöker ett annat nättryckeri – Onlineprint i Nürnberg – så ser jag schweiziska flaggor på en stor del av paketen. Jag frågar min kollega, som har branschtidningen där, och han bekräftar att tyska onlinetryckerier i stort sett har dammsugit marknaden för småordrar. Nu håller samma sak på att ske i Belgien och Holland, och Skandinavien är nästa marknad som står på tur.
United Print har Frankrike och England som sina bästa exportmarknader, följt av Schweiz, Österrike och Spanien.
– Nu är Norden i fokus. Vi har redan en högre omsättning i Sverige än vi har i Italien, säger Ali Jason Bazooband.
I Norden har dock danska Lasertryck skaffat sig en oerhört stark ställning. De har tittat på vad de tyska konkurrenterna gör och sedan sett till att bli dominerande med samma sak på den nordiska marknaden.
Gemensamt för alla de tre nämnda tryckerierna är att de vuxit med minst tio procent om året de senaste tio åren. Lasertryck är dessutom Danmarks mest lönsamma tryckeri, så de har visat att man både kan växa och öka vinsten samtidigt.
Gemensamt är också att de befinner sig i en febrig bransch. Nyligen såldes Wir machen Druck (vi trycker) för 142 miljoner euro – trots att de inte själva har någon tryckpress. Köpare var Vistaprint, som med utgångspunkt från USA varit länge i branschen och har ökat tempot i Europa utifrån ett tryckcenter i Holland och varumärket Cewe. Framför allt på fotoböcker är de starka.

United Prints hemsida print24.se är helt utvecklad för den professionella kunden som vill lägga en beställning. Danska Lasertryck har istället lagt fokus på att vara ett skyltfönster som lockar med olika varor.

Betoningen på småordrar är intressant, för det är framför allt där som nättryckerierna har sin styrka. Inget av dem satsar särskilt hårt på tidskrifter och andra lite större jobb. Ju större jobbet är – och framför allt om det kräver manuell handpåläggning – ju mindre intressant är det för den som är helt inriktad på automatisk produktion.
Affärsidén hos nättryckerierna ligger i att automatiskt lägga upp flest möjliga jobb på arket – och sedan vid skärmaskinen dela upp dem och antingen packa direkt eller lägga till falsning. Vid skärmaskinen kommer alla packsedlar ut. Jobbet läggs i en neutral box och klistermärket talar sedan om vart det ska. På klistermärket kan det stå Print 24 (som är United Prints varumärke) eller en reklambyrås namn eller ett lokalt svenskt tryckeris namn. Ingenstans behöver det framgå att jobbet inte producerats av det aktuella tryckeriet, reklambyrån eller brookern.

Hos United Print kör man stora ark, minst 100 x 140 centimeter. Man huserar i lokaler där KBA tidigare producerat tryckpressar. Enorma tryckplåtar produceras, byts automatiskt och sedan körs en upplaga på kanske 300 eller 500 ark, innan det hela stannar på nytt och plåten spottas ut. De enorma arken går sedan till skärmaskinen och delas ner till kanske tjugo olika jobb. Så håller det på – från pressar som står i en lång rad – 24 timmar i dygnet.
– Vi jagar alltid intagningstider. Pressens tryckhastighet är inte viktig, säger Ali.

Onlineprinters visar först de produkter som säljs mest. Men när du börjat använda sajten ändras det så att du först ser de produkter som du tidigare visat intresse för.

Onlineprinters ligger i en by ett par mil utanför Nürnberg. De började som ett vanligt lokaltryckeri där sonen 2005 ville börja testa nätförsäljning. De första åren hände inte mycket och pappan hade gärna avslutat hela det dyra och olönsamma projektet. Men det vände 2008 och i dag har de 650 anställda placerade i en rad fabriksbyggnader i kvarteren intill det ursprungliga tryckeriet.
– Vi skulle kunna anställa 50 personer till, berättar Patrick, men det är väldigt svårt att rekrytera i Bayern, där arbetslösheten ligger mellan 1 och 2 procent.
Hos Onlineprinter är det Heidelberg och HP Indigo som gäller. Heidelberg i format 70 x 100 centimeter och HP Indigo i A3+ och B1-format. Onlineprinter har dessutom köpt brittiska Solopress, där all produktionen görs i B2 pressar (50 x 70 centimeter). Det finns alltså helt olika åsikter om vikten av det stora arket hos United Print och Onlineprinter. Överens är de däremot om att nyckeln till lönsamhet ligger i att dagligen ha så många jobb så att de på plåten kan kombinera just de ark som är optimala att kombinera.
– Om det är fullt i de digitala maskinerna, så flyttar systemet automatiskt över jobben så att de körs i offset istället, även om det bara gäller något hundratal exemplar.
Allt handlar om att hela tiden hålla flödet igång. Ska man hantera 5000 jobb om dagen, så gäller det att inget hakar upp sig.

Jag står fascinerad vid skärmaskinerna och tittar när jobben skärs upp. Hos United Print jobbar tio personer med utskjutningen, så det är ingen tvekan om att själva hjärtat i produktionen ligger i att på varje ark få med flest möjliga jobb med ungefär samma upplaga.
Det är svårt att förstå hur de kan hålla isär jobben, eftersom inga streckkoder eller något annat finns med och indikerar vad som är vad. Det enda är att hela arket kan tas upp på en bildskärm och förstoras. Där kan operatören klicka på det enskilda jobbet och se dess jobbnummer med mera, och därigenom veta vilken packsedel som hör till just det jobbet.
– Men visst kan det vara tufft i slutet av skiftet och om exempelvis samma broschyr finns på svenska, danska och norska bredvid varandra – och det är en tysk som ska avgöra vad som är vad, bekräftar Patrick. Han påpekar dock samtidigt att det är mycket ovanligt att det hamnar fel, just för att alla är så uppmärksamma på problemet.
När det väl ligger i rätt box med rätt klistermärke, så ser streckkoder och Schenker till att det hamnar hos mottagaren.

Det finns många rationaliseringsvinster med att ha så många jobb. Jag ser till exempel en Horizon fals kopplad till en HP Indigo 1000, så att 8-sidiga broschyrer kan göras i en arbetsgång. På hemsidan ser jag också att jag kan beställa ett exemplar av en 8-sidig broschyr för 9,90 euro – alltså ett provtryck för under hundra kronor.

Snittordern i näthandeln ligger på 1200 kronor. Styrkan ligger i att kunna kombinera många jobb som ska ha samma papper och upplagestorlek och trycka dem parallellt. Man kan också ha maskiner som bara gör en sak – som denna Horizon, som bara producerar 16-sidiga broschyrer i A5.

 

 

Ali Jason Bazooband framhåller vikten av att United Print har ett brett erbjudande. De erbjuder allt från visitkort, via servetter till tapeter och muggar med tryck. De gör i princip allting själva, även om det finns enstaka produkter som produceras av någon underleverantör.
Så för de tryckerier som väljer att producera en del av beställningarna själva, så är det ändå stora vinster i att de kan erbjuda mängder av produkter som de inte tidigare haft på programmet.
– Erfarenhetsmässigt ser vi också att den som har ett tryckeri har större möjlighet att bli framgångsrika i ett samarbete, jämfört med de som inte har någon egen produktion utan bara arbetar som broker.

När ett tryckeri väljer att samarbeta med ett onlinetryckeri, så får de en hemsida med det egna tryckeriets logotyp och färger. Ingenstans framgår att det finns en samarbetspartner i bakgrunden.
– Vi har också lagt tryckeriernas kunduppgifter bakom en brandvägg, så våra återförsäljare behöver aldrig vara oroliga för att vi skulle börja bearbeta deras kunder direkt, säger Ali.
– Det kommer inte att ske.
Tryckeriet kan själv välja om det vill erbjuda alla onlinetryckeriets tjänster, eller bara en del. Det kan också, från dag till dag, välja vilka ordrar de själva vill producera och vilka som går vidare till onlinetryckeriet, varifrån det normalt skeppas inom 24 timmar.
Det lokala tryckeriet spelar ofta en viktig roll, eftersom onlinetryckerierna bara vill ha färdiga pdf:er. De är inte intresserade av privatkunder eller sådana som behöver hjälpas av kundtjänst.
Hos oss är 10 procent ordrar från konsumenter. Det är typiskt fotoböcker. Övrigt fördelar sig med ungefär en tredjedel som handlar direkt av oss, en tredjedel som kommer genom tryckerier som vi samarbetar med, och en tredjedel som kommer från reklambyråer och näthandlare utan eget tryckeri.

Onlinetryckerierna är tänkta för den som har ett färdigt original eller kan tänka sig att arbeta i tydliga mallar, som med fotoböcker. Pdf:er ska levereras och de ska ha tillräcklig bildkvalitet och vara producerade på korrekt sätt – annars spottas de ut av onlinetryckeriets preflight och återskickas automatiskt till avsändaren.

Den här bilden illustrerar att man hos nättryckerierna kan köpa många olika produkter, även helt personaliserade. Hos Lasertryck får man till exempel en hel container med kaffemuggar varje månad. Dessa beställs sedan, med tryck, av företagets kunder.

United Print har för närvarande 700 återförsäljare som använder deras sajt och drygt 200 som väntar på att United Print hinner upprätta deras sajt. Numera ställer de kravet att användaren måste gå en endagskurs hos dem i Nürnberg och lära sig hur man prissätter, lägger till och lyfter bort produkter och på andra sätt hanterar sajten.
United Print berättar alltså hur många återförsäljare de har. Onlineprinters ägs i dag av ett riskkapitalbolag och är lite mer hemlighetsfulla kring omsättningen. De bekräftar dock att det handlar om ungefär lika många återförsäljare för deras del, med Tyskland och Schweiz som starkaste marknader. Jag frågar om Österrike, som ju också är ett tysktalande land, men där finns onlinetryckeriet Druck.at som gör ett bra jobb, med runt 30 miljoner euro i omsättning.
– Österrike är en tiondel så stort som Tyskland och tänker man sig att de istället varit tyska, så hade de kanske omsatt 300 miljoner euro och därmed varit marknadsledande.
När tryckeriet väljer att själva producera en order som kommit in, så får de betala en summa (20 procent) för att nättryckeriets webbplats använts för att få ordern. Men frånsett det, så har tryckeriet ingen kostnad med att använda onlinetryckeriets sajt. Det är därför en väldigt låg tröskel att gå från att bara erbjuda ett begränsat utbud till att kunna erbjuda alla typer av trycksaker, från det lilla visitkortet i en snygg ask, via uv-lackade specialprodukter upp till beachflaggor och muggar med företagets logotyp.

Storformat är det område som växer mest hos United Print.

Onlinetryckerierna har två svaga punkter och det är leveranstider och originalproduktion. Medan det svenska tryckeriet ofta kan erbjuda leverans några timmar senare, så slåss de utländska med flera dagars transport innan varorna är här. Och när det svenska tryckeriet eller den svenska reklambyrån kan erbjuda kunden att hänga över axeln medan originalet produceras, så är onlinetryckerierna helt beroende av att få en korrekt, högupplöst pdf som tryckanpassats på rätt sätt.
Det senare är också orsaken till att onlinetryckerierna ogärna tar emot beställningar direkt från privatpersoner. Hos United Print kommer exempelvis mindre än tio procent av beställningarna från privatpersoner. Och då gäller det nästan enbart fotoböcker och inbjudningskort, där tryckeriet har färdiga mallar som kunden läser in sina jobb i.
– I Skandinavien finns acceptans för lite längre leveranstider, men kraven på perfektion är stora. Det passar oss fint, så i Skandinavien ser vi att vi kan göra mycket mer än vi gör i dag. I kundtjänsten sitter redan personal som pratar svenska, finska, danska och norska. I första hand betjänas kunden på det egna språket, men är den personen upptagen så rycker någon av de andra in, avslutar Ali Jason Bazooband.

 

FAKTARUTA

Så skapar onlietryckeriet en köpande kund:

• Om du kollar på sajten men sedan inte köper, skickar vi en rabattkod på tio procent

• Köper du inte då heller, så dyker våra annonser upp när du är inne på Facebook

• Sedan skickar vi ett vykort

• Har du inte handlat på 90 dagar, så ringer vi dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: