Heidelberg presenterar strategi för tillväxt

Heidelberg har sitt nya teknikcentrum för utvecklings- och forskningsverksamhet på produktionsanläggningen i tyska Wiesloch- Walldorf.

Heidelberg har stakat ut vägen för en ny tillväxtstrategi som ska stärka koncernens ställning inom trycksektorn de kommande åren.

Det rör sig om ett åtgärdspaket för de kommande åren under namnet “Heidelberg goes digital”. I och med detta har bolagets styrelse lagt fram ett strategiskt fokus på teknikledarskap, digital transformation och operativ expertis.

Heidelbergs omsättning under verksamhetsåret 2016/2017 uppgick till drygt 2,5 miljarder euro. Rörelseresultatet landade på 179 miljoner euro och nettoresultatet efter skatt blev 36 miljoner euro. Efter flera års röda siffror till lönsamhet nu senast blir målet att fortsätta på den inslagna vägen. Det uppsatta målet är att signifikant förbättra tillväxten fram till 2022. Då med en omsättning på 3 miljarder euro,  ett rörelseresultat på 250 miljoner euro och ett nettoresultat på drygt 100 miljoner euro.

Två strategiska faktorer i huvudsak ska generera tillväxt – digital transformation och tekniskt ledarskap. Operativt handlar det om att göra effektivitetsförbättringar på alla nivåer i verksamhetskedjan utan att för den delen göra omstruktureringar. Tonvikten ligger istället bland annat mer på att effektivisera strukturer och processer, inneha en smidig produktion, samt omlokalisering av utvecklings- och forskningsverksamheten till företagets nya teknikcentrum i anläggningen i Wiesloch-Walldorf. Företaget hoppas med dessa åtgärder kunna minska process- och strukturkostnaderna med cirka 50 miljoner euro under de närmaste fem åren.

I april i år bildades de två affärsområdena Heidelberg Digital Technology (HDT) och Heidelberg Digital Business and Services (HDB) som ett första steg i företagets digitala framtidssatsningar. HDT kombinerar arkoffset, etikettutskrift och postpress-verksamhet och ansvarar för utveckling, produktion och marknadsföring av teknik och produkter för nya affärsmodeller. På HDB styr Heidelberg sin verksamhet avseende exempelvis tjänster, förbrukningsmaterial, digitaltrycksteknik och lösningar som täcker in hela värdekedjan.

Under innevarande år fokuserar Heidelberg främst på att expandera portföljen på växande marknader såsom förpackningar, etikettutskrift, digitaltryck och utvalda förbrukningsvaror och mjukvaror.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: