Linköpings tryckeri 100 år

Thomas Holm med tidningen Östergötlands Aftonblad från 1917 där det annonserades att Thomas pappas morfar och sina två kompanjoner startade Linköpings tryckeri.

Linköpings tryckeri bjöd in till 100-års fest. Runt 130 deltagare kom för att fira tryckeriets långa historia, äta och dricka samt få en rundtur i lokalerna. Tryckeriägaren Thomas Holm, landshövdingen och tidigare medarbetare höll tal inför de inbjudna gästerna.

Landshövdingen i Östergötlands län Elisabeth Nilsson hyllade tryckeriet.

– Det känns väldigt stort. Ju mer man håller på och grejar med det här, att veta att jag har dna:t som han som startade det hela, säger Thomas Holm när vi får en pratstund med honom innan festligheterna startade i torsdags. Festen genomsyrades som sig bör med historien bakom tryckeriet. Mat, dryck, mingel och tal. Många minnen radades upp. Cirka 130 deltagare var med och firade det hundraåriga tryckeriet.

– Vi bjöd in några pensionärer, kunder, leverantörer och annat folk vi gillar, säger Linköpings tryckeris vd Thomas Holm.

Det var 1917 som Thomas Holms pappas morfar tillsammans med två kompanjoner köpte herr Axel Manngrens tryckeri och bildade Linköpings Tryckeribolag – mitt under ett brinnande första världskrig. 1918 bildade de Linköpings Tryckeriaktiebolag.

– 100 år sen är väldigt lång tid , Jag tror inte att min pappas morfar när han startade det trodde att vi skulle stå här idag. Det är svårt att tänka sig 100 år till, det är lång tid, konstaterar Holm.

1998 axlade Thomas Holm bolaget. Han studerade i Stockholm på Kungliga tekniska högskolan till grafisk ingenjör i början av 1990-talet. Det var aldrig självklart att Thomas skulle gå i sin fars fotspår. En antydan fanns dock att hans far vill gå i pension vid 60 års ålder.

–Pappa hade hela tiden lovat att aldrig flytta över sitt “djävelskap” till sina barn. Att de skulle behöva gå igenom samma helvete som han hade gjort. Det var ungefär så han hade lagt upp det, säger Thomas och skrattar.

Thomas Holm berättar om de tuffa åren i början av 1990-talet. Företaget omsatte 12 miljoner 1989. Tre år senare hade omsättningen halverats. Efter studierna jobbade han några år i tryckeriets prepress-avdelning och 1996 när hans föräldrar flyttade till Ystad körde han i princip företaget själv. Men fortfarande hade han inte bestämt sig om han skulle ta över företaget. 1997-98 var han tvungen att ta beslutet. och kom till insikt:

–Det här är ju världens möjlighet, jag kör!

– Hela 1990-talet var en tuff period. Och när jag tog över fick jag verkligen jobba upp från botten.
Jag var 18-19 år och det blev väldigt dåliga tider och jag tror pappa var lite orolig vad det skulle bli av mig.

Försäljningschefen Jan Garcia bjöd gästerna på skumpa när de anlände till festen.

När Thomas Holm får frågan hur kundbasen ser ut idag så berättar han på sitt eget vis:

– När jag axlade företaget 1998 kom det en herre på cykel till tryckeriet för att hämta en kartong D-papper. Nu kommer det lastbilar som går till hela Nordeuropa varje dag.

Cirka 30 procent av kunderna finns i Östergötland, 30 procent Stockholm och 30 procent i Nordeuropa. De senaste tio åren så har omsättningen för Linköpings tryckeri närmast tripplats, från 8 till 22 miljoner kronor. Företaget har i dag runt 12 anställda.

Nu har alltså hundra år gått. Och fler år ska det bli:

– Som jag brukar säga. Vi är inte störst men vi har ju överlevt. Och det är det som det handlar om egentligen. Det är många kunder som gått, som fötts och har dött under vår livstid. Det här med 100 år känns väldigt stort, säger Thomas Holm.

En längre intervju med Thomas Holm om Linköpings tryckeri och framtidsplanerna kommer i nästa nummer av Sign&Print.

Här nedan följer bilder från festligheterna.

 

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nu höjs priserna

Efter att under ett år ha försökt att svälja prisökningarna på aluminium, så tvingas nu Kodak konstatera att det inte håller längre. Nio procent kommer priserna, med omedelbar verkan att höjas. Och det gäller inte bara i Sverige eller Europa. Prishöjningen är aviserad för hela världen.

Publicerat av: 

PDF tar hem lösning för förpackning i korta serier

Plockmatic Document Finishing (PDF) utökar sitt erbjudande genom att erbjuda en prisbillig stans, som utvecklats och byggs i en särskild Plockmatic version. Den här roterande stansen kan i en arbetsgång lägga både biglinjer och stansa. Det tar någon minut att byta verktyg och en registeravläsning gör att arken hela tiden

Publicerat av: 

Digital förpackning växer snabbt – men från mycket låg nivå

Ingenting i den grafiska branschen växer så snabbt som digitaltryckt förpackning. Det är dock från mycket låga nivåer, om vi undantar etiketter, vilka helt dominerar statistiken när du ser hur mycket förpackningsmaterial som trycks digitalt. Tittar du fem år framåt i tiden så kommer visserligen digitaltryckt kartong att öka med

Publicerat av: 

Skolan som satsar digitalt

Brobygrafiska ansöker om att dra igång nya grafiska yrkesutbildningar med digitalisering i fokus.
– Vi vill att våra studerande och vår bransch ska tillhöra morgondagens vinnare. Därför satsar vi extra mycket på de möjligheter branschen har inom digitalisering, säger verksamhetsledaren Per Branzén.

Publicerat av: