Skolan som satsar digitalt

 

Yrkeshögskolan Brobygrafiska i Sunne hoppas kunna dra igång fyra nya grafiska utbildningar som lägger fokus på digitalisering.

Brobygrafiska ansöker om att dra igång nya grafiska yrkesutbildningar med digitalisering i fokus.

– Vi vill att våra studerande och vår bransch ska tillhöra morgondagens vinnare. Därför satsar vi extra mycket på de möjligheter branschen har inom digitalisering, säger verksamhetsledaren Per Branzén.

Brobygrafiska har ansökt hos Myndigheten för yrkeshögskolan (YH) om att få kicka igång utbildningar under hösten 2018. Fyra av ansökningarna är utformade i samverkan med den grafiska branschen och riktar in sig på digitalisering. Nya utbildningar blir Digital designer mot e-handel, Visuell grafisk kommunikatör och Grafisk IT-tekniker. Den tidigare YH-utbildningen Prepress- och trycktekniker kommer bakas in under namnet Grafisk förpackningstekniker.

En snabb digital utveckling i branschen ligger bakom skolans fokus att genomgående utveckla digitala lösningar och kunskap inom alla grafiska utbildningar. Alla de grafiska utbildningarna är på 400 YH-poäng vilket omfattar två års heltidsstudier. Beslut från Myndigheten för yrkeshög- skolan väntas i januari. Beviljas utbildningarna kommer de starta i september 2018.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: