Big Image vd: ”Vi byter ut alla maskiner”

Rickard Eskilsson, vd på Big Image Systems.

Rickard Eskilsson, vd på Big Image Systems, berättar om satsningen i maskinparken och växande kundsegment där företaget ser stor potential.

Som Sign&Print tidigare berättat är Big Image Systems senaste tillskott i maskinparken en bläckstråleskrivare i storformat. – en 12 pictoliter rulle-till-rulle uv-bläckstråleskrivare med Variodrop-teknik från Durst. Den kan skriva ut med en hastighet upp till 350 kvadratmeter per timme, och med en kvalité upp till 1200 dpi. Rickard Eskilsson, vd på Big Image säger att de ser att kundernas behov av snabba leveranser ökar, vilket medför att de interna tiderna måste kortas. Det kommer investeringen bidra till.

– Möjligheterna med nya investeringen är att kunna trycka på än mer flexibla material via papperstransfer för att i än högre grad kunna skicka slutprodukterna vikta i kartong och utan att rulla bilderna som vi idag gör till många kunder.

– Ett annat skäl till investeringen är naturligtvis att få en väsentlig kapacitetsökning och inte minst få en ännu högre upplösning i kombination med kapacitetsökningen.

Företaget som är specialiserade på storbildskommunikation startade i Täby för 30 år sedan. Sedan dess har de gjort sig kända för flera uppseendeväckande projekt inom event, kultur och mässor. I höst kommer nya maskiner installeras i parken:

– Vi byter ut alla maskiner, säger han och tillägger att det dels handlar om att få in sublimeringslinan Durst Rhotex 325 plus en Monti värmepress, dels även UV-maskiner på upp till fem meters bredd – Durst Rho312 och Rho512.

Maskinparken har fått ett lyft med storformatsskrivaren från Durst, RHO 512 PLUS. Fler maskiner är på gång att bytas ut.

– Det enda vi behåller är vår egenutvecklade Infinitus Jr som är världsunik då vi kan trycka på flexibla material som ingen annan klarar av med bra resultat på upp till fem meters bredd.

Produktionen är förlagd till anläggningarna i Täby och Berlin. I Berlin har Big Image två stycken Infinitus-maskiner som de byggt själva för produktion av bilder på upp till 12,2 meters bredd utan skarv och längder upp till 60 meter.

– Det innebär drygt 700 kvadratmeter i ett stycke. Som en liten tvist på det hela så trycker vi även dubbelsidigt i dessa storlekar. Där är segmenten TV, film, teater, opera samt större mässor och events. Där är vi helt världsunika med produkter som ingen annan kan tillverka på samma effektiva sätt och med samma precision.

Big Image hjälpte till att göra kulissen till New Ballet Ensemble Season’s scenpremiär. Kulissen trycktes på Big Images Infinitus-printer i Berlin. Foto:Andrea Zucker Photography.

Eskilsson säger att de fortsätter växa inom segmenten de är starka på:

– Det är en kombination av industriell tillverkning och hantverk som är styrkan i bolaget.

Företaget har också ett ben i ljuslådor och ljudabsorbenter. Eskilsson tror detta kommer bli stort de kommande åren.

– Ljuslådor och ljudabsorbenter växer så det knakar med en inriktning på kundunika lösningar men även standardlösningar och produkter vad gäller ljuslådor. Dessa segment kommer att öka under 2018 och framåt.

Eskilsson säger avseende deras affärsstrategi att det gäller att hitta sitt unika segment för att inte drunkna i priskriget som är förödande för fortsatt expansion och investeringar. Det gäller hela branschen.

– Det gäller att fokusera på rätt produkter som är rätt paketerade för att kundnyttan och även miljönyttan blir högre än idag, för att också få bättre och sundare marginaler, säger Rickard Eskilsson.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *