På automationsresa

EO Grafiska satsar på automation och mervärde till kunderna. Vd:n Annika Dannemann siktar mot att företaget jobbar med 90 procent automatiserade flöden inom fem år.

Annika Dannemann, vd på EO Grafiska.

Från ekonomichef till ny vd sedan i fjol. Annika Dannemann säger att hon ser det som spännande och utmanande att ta över rodret på EO Grafiska med säte i Skarpnäck. Nu ska hon leda företaget in i framtiden:
– Vi ägare och styrelsen har ett bra samarbete. Detta tillsammans med min mångåriga erfarenhet som ekonomichef gör att jobbet känns roligt och stimulerande. Mina fokusområden kommande år är att arbeta vidare med digitaliseringen och automatiseringen enligt vår strategi, säger Annika Dannemann.
Under 2016 genomfördes ett antal strategiska affärer med integrerade IT-affärer som kopplar ihop produktions – och logistiklösningar. Det genomfördes även en omorganisation då den grafiska verksamheten med personal som bedrevs i systerföretaget EO Digital förflyttades in i EO Grafiska. Omsättningen har årligen sedan 2012 legat någonstans mellan 70 och 80 miljoner kronor. Under senaste räkenskapsåret omsatte bolaget 71,3 miljoner kronor, vilket är åtta miljoner lägre än föregående året. Rörelseresultatet ökade från minussiffrorna 300 000 kronor till två miljoner.
– Resultatet är enligt budget men kan alltid bli bättre. Vi har bra soliditet och har en låg skuldsättningsgrad. Det gör oss mindre känsliga och att vi kan bli mer offensiva med långsiktiga satsningar för att ta nya affärer inom prioriterade områden. Vi har en bra grund att utgå ifrån helt enkelt.

EO Grafiska lägger tonvikt på smarta lösningar som effektiviserar kunders informationslogistik.

Annika Danneman säger att avsaknaden av tillväxt inom befintligt tryck gör att antalet grafiska aktörer kommer att fortsätta att minska, dels till följd av uppköp och sammanslagningar, men även till följd av utslagningar av företag. Samtidigt ökar konkurrensen och de som blir kvar kan tjäna mer pengar genom att integrera och utveckla sig tillsammans med sina kunder.
– Det finns inte ett håll att utvecklas mot utan varje företag måste se till att bli lite unika inom sitt område för att därifrån bygga sitt varumärke och bli trovärdiga på marknaden.
EO Grafiska ska fortsätta sin verksamhet likt tidigare, men med tonvikt på smarta lösningar som effektiviserar kunders informationslogistik.
– Vi fortsätter vår automationsresa kryddat med att arbeta med mervärden för våra kunder inom våra affärsområden. Inom fem år tror jag att vi arbetar till 90 procent med automatiserade flöden där informationslogistik och integration med våra kunder är tyngden i verksamheten.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: