På automationsresa

EO Grafiska satsar på automation och mervärde till kunderna. Vd:n Annika Dannemann siktar mot att företaget jobbar med 90 procent automatiserade flöden inom fem år.

Annika Dannemann, vd på EO Grafiska.

Från ekonomichef till ny vd sedan i fjol. Annika Dannemann säger att hon ser det som spännande och utmanande att ta över rodret på EO Grafiska med säte i Skarpnäck. Nu ska hon leda företaget in i framtiden:
– Vi ägare och styrelsen har ett bra samarbete. Detta tillsammans med min mångåriga erfarenhet som ekonomichef gör att jobbet känns roligt och stimulerande. Mina fokusområden kommande år är att arbeta vidare med digitaliseringen och automatiseringen enligt vår strategi, säger Annika Dannemann.
Under 2016 genomfördes ett antal strategiska affärer med integrerade IT-affärer som kopplar ihop produktions – och logistiklösningar. Det genomfördes även en omorganisation då den grafiska verksamheten med personal som bedrevs i systerföretaget EO Digital förflyttades in i EO Grafiska. Omsättningen har årligen sedan 2012 legat någonstans mellan 70 och 80 miljoner kronor. Under senaste räkenskapsåret omsatte bolaget 71,3 miljoner kronor, vilket är åtta miljoner lägre än föregående året. Rörelseresultatet ökade från minussiffrorna 300 000 kronor till två miljoner.
– Resultatet är enligt budget men kan alltid bli bättre. Vi har bra soliditet och har en låg skuldsättningsgrad. Det gör oss mindre känsliga och att vi kan bli mer offensiva med långsiktiga satsningar för att ta nya affärer inom prioriterade områden. Vi har en bra grund att utgå ifrån helt enkelt.

EO Grafiska lägger tonvikt på smarta lösningar som effektiviserar kunders informationslogistik.

Annika Danneman säger att avsaknaden av tillväxt inom befintligt tryck gör att antalet grafiska aktörer kommer att fortsätta att minska, dels till följd av uppköp och sammanslagningar, men även till följd av utslagningar av företag. Samtidigt ökar konkurrensen och de som blir kvar kan tjäna mer pengar genom att integrera och utveckla sig tillsammans med sina kunder.
– Det finns inte ett håll att utvecklas mot utan varje företag måste se till att bli lite unika inom sitt område för att därifrån bygga sitt varumärke och bli trovärdiga på marknaden.
EO Grafiska ska fortsätta sin verksamhet likt tidigare, men med tonvikt på smarta lösningar som effektiviserar kunders informationslogistik.
– Vi fortsätter vår automationsresa kryddat med att arbeta med mervärden för våra kunder inom våra affärsområden. Inom fem år tror jag att vi arbetar till 90 procent med automatiserade flöden där informationslogistik och integration med våra kunder är tyngden i verksamheten.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *