TMG:s mål –100 miljoner mer om fem år

Koncernchef Magnus Claesson satsar på att befästa TMG:s position. En ny säljorganisation ska vara helt på plats i höst.

Taberg Media Group (TMG) har sin affärsstrategi utstakad. Målet är att omsätta 100 miljoner kronor mer inom fem år.

– Vi behöver bli större, säger TMG:s koncernchef Magnus Claesson.

Huvudkontoret ligger bara en promenadstigning upp till Tabergs topp utanför Jönköping. Tryckerijätten har på bara drygt 1,5 år skapat nya rader i sin historiebok. En stor tårtbit av den dåvarande TMG-gruppen – bolagen i Ruter – såldes till moderföretaget Falk Graphic som förvärvade samtliga aktier. Därmed släppte TMG taget om Ruter som med sin verksamhet i Laholm och Vellinge producerade stora serier såsom reklamblad i heatset.
En smärre slump avgjorde att Ruter-affären gick igenom, säger TMG:s koncernchef Magnus Claesson.
– Det var mer en tillfällighet att köparen tog kontakt med oss. Ett företag med en liknande verksamhet som såg möjligheten att konsolidera i den nischen.

Och så kom nyheten i maj när Ark Tryckaren blev ny familjemedlem i TMG. En tydlig satsning på kärnverksamheten i Jönköping och Småland. Claesson berättar att det var tillfälligheter som gjorde att man fick nys om att Ark Tryckarens ägare gick i säljtankar.
– Vi kände, när det fanns en sådan agenda, att det var ett förvärv som skulle passa väldigt bra in i TMG. Dels är det ett företag som ligger i Jönköpingsområdet, på vår hemmabana. Produktmixen passar väl in i TMG:s utbud med tyngdpunkt på arkoffset (50/70 format) och digitaltryck, säger han och fortsätter:
– Sen är det ett företag med duktiga medarbetare och en bra åldersstruktur. Det kändes som ett helrätt förvärv, att få ett starkare fäste i Småland med en bra placering på Rosenlund (stadsdel i Jönköping, reds anm).

En enhetligare grupp

Vad blev då effekterna av försäljningen och köpet? Magnus Claesson säger att avyttringen medfört att de fått en mer homogen företagsgrupp med möjlighet att sätta en tydligare strategi. Helt enkelt en enklare resa framåt.
– Är du spretig så blir det svårare. Det blir lättare att ha ett mer genomgående budskap och det är något som vi har jobbat med sen det här blev en realitet. Avyttringen var nog ett tydligt tecken åt vilket håll den här branschen går. Det tajtades till på Heatset-sidan och blev en aktör mindre. Både Falk/Ruter och den del av TMG som blev kvar blev på sätt och vis starkare och fick bättre möjligheter att att hitta sina starka sidor och utveckla sig.

Offset- och digitaltryck är grundreceptet på TMG:s produktionsanläggningar.

Femårsvisionen är förankrad och klar.
– Vi har en tillväxtambition och behöver bli, inte nödvändigtvis jättestora, men något större än vad vi är idag. Vi har ungefär 300 miljoner i omsättning i koncernen efter förvärvet av Ark-tryckaren. Nu ska vi väl upp någonstans mellan 300 till 400 miljoner 2022, säger Claesson och svarar på den efterföljande motfrågan innan den kommer.
– Det gör vi genom att befästa vår position, utveckla vårt mervärdeserbjudande och vi ska upplevas som en leverantör med den grafiska kompetensen djupt i hjärtat som ger mervärde.
Den pågående konsolideringen i branschen har TMG heller inget emot att vara med på. Men det ska vara på våra villkor, säger Magnus Claesson med eftertryck.
– Det kan säkert bli fler förvärv. Företag som befinner sig i den nischen som vi är och som kanske känner att de själva inte orkar ta nästa steg, och hellre vill vara en del av en familj. Det är ett typiskt förvärv som skulle vara intressant för vår del. Men jag tror inte nödvändigtvis att man behöver ha flera stora produktionsanläggningar ute i landet, utan jag tror på de tre ställen vi har idag. Och det är så huvudtesen ser ut framåt också.
Grundkonceptet är detsamma på de olika produktionsanläggningarna – ren offset, digitaltrycksproduktion och även en del storformatsproduktion. Övervägande delen som produceras trycks i offset. 25-30 procent trycks digitalt. Taberg är klart störst på digitalsidan. Stockholm är störst på storformat.
– Det har legat ganska fast på dessa nivåer. Det som händer är att upplagorna minskar vilket talar mer för digitaltryck eller andra tekniker som går in i offset:en.

Tuff resa framåt

Han säger att det varit en tuff utslagning i branschen och det kommer säkert fortsätta några år till.
– Jag tror man ska vara öppen för att det kommer fortsätta vara ganska tufft. Samtidigt känner man ändå att det måste bottna någonstans också. Och för varje år som går så närmar man sig den gränsen.

Produktionschef Peter Mattsson tillsammans med koncernchef Magnus Claesson.

Vad tror du krävs för att ta marknadsandelar framöver?
– Jag tror man måste ha en bredd i sitt erbjudande. Även fast vi fortfarande identifierar oss som en koncern med det grafiska kunnandet som ett kärnvärde i allt vi gör, så har vi samtidigt ett antal mervärden att erbjuda våra kunder. Men det här måste ju vara kundstyrt, vilka erbjudanden man vill ha.
Magnus Claesson berättar att TMG driver en produktionsbyrå i egen regi men också genom samarbeten. De kan även hjälpa till med lager och distribution samt webbshoppar och beställnings- och kampanjsystem som inte behöver vara knutna till det tryckta mediet.

Bygger parallell säljkår

Att komplettera trycksaker med profilprodukter är något som ökar:
– När vi går ut och bearbetar marknaden så går vi ut med hela vårt erbjudande och för vissa kunder är det viktigt med profilprodukter.
TMG genomsyras av en tradition att ha egna aktiebolag med egna funktioner och ledning.
– Det tror vi är en av våra framgångsfaktorer. Den egna bolagskänslan, närheten till kunden och kundserviceförmågan. Det är jätteviktiga begrepp för oss.
Samtidigt bygger man just nu en parallell säljkår som ska vara helt på plats i höst.
– Vår uppfattning är att TMG har ett starkt erbjudande. För att nå ut med vårt breda erbjudande bygger vi en central säljorganisation i moderbolaget under mig. I moderbolaget finns ingen organisatorisk koppling till någon av produktionsenheterna utan det är bara kundens behov som avgör.
På så sätt vill koncernen förena det bästa av två världar. Dels att kunna bibehålla en närhet till kunderna, dels att effektivisera säljerbjudandet i hela organisationen. Två delar som inte alltid är helt lätt att kombinera, enligt Claesson.
– Facit på den satsningen ser vi väl om ett år.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: