Vägval för Printfabriken

Stefan Åkesson, vd på Printfabriken, tar framtiden med ro. Men flera investeringar är på gång, bland annat inom digitaltrycket.

Printfabriken står inför en rad nyinvesteringar. En ny digital tryckpress ska in i tryckeriet och en plattform för näthandel ska sjösättas.

Printfabriken är ett traditionellt tryckeri som har valt att enbart trycka på papper. Stefan Åkesson startade företaget år 2000. Till en början var det offset för hela slanten. Fem år senare började de trycka digitalt. Produktionen i dag är 20 procent digitalt och 80 procent offset.
Vi jobbar med allt som ska ut på papper. Allt från en plottrad affisch, magasin, till stora böcker. Vi är bra på det som ska tryckas på papper idag. När det gäller de andra bitarna som produktion av till exempel vepor och webb så har vi samarbeten.

Tryckeriet har sedan starten valt att stå på egna ben. Tankarna på att erbjuda en helhetsproduktion har funnits länge, men Stefan Åkesson tar det hela med ro och skyndar långsamt.
– Vi får se vad som händer. Antingen att vi skapar en starkare grafisk enhet i Karlskrona. Att några grafiska företag här hittar rätt. Det finns en himla massa olika strategier att jobba mot. Men det kan också vara att bredda oss i vårt utbud, säger Åkesson och tillägger:

Prepress-ansvarig Anna Åkesson och Camilla Bäckström, försäljningsansvarig och delägare.

– Vi är öppna för allt. Det viktigaste är att Printfabriken mår bra och att vi finns i en framtid. Sen är det inte alltid så lätt när vi finns i Karlskrona. Vi är ju lite avsides, konstaterar Åkesson.

Han påtalar att tryckeribranschen går mot färre aktörer, men större och starkare enheter. Printfabriken har hittills valt att motsätta sig konsolideringar för att istället jobba med nära samarbetspartners.
– Det har vi varit tvungna att ha eftersom vi jobbar med kunder som kräver en bredare helhet.
Vi har starka samarbeten idag men det är där vi behöver stärka oss ytterligare. Branschen nu är så att det skapas stora enheter. De mindre försvinner och då måste man välja väg.
Den stora frågan just nu för Printfabriken är hur de ska lägga upp affärsstrategin de kommande åren.
– Vi har hela tiden försökt ligga i framkant i vår bransch, och nu står vi inför en del nyinvesteringar som gör att vi ska framåt igen. Man måste självklart hämta andan ibland, men lite så är det.
Spikat är att företaget kommer växla upp med investeringar på digitaltrycket.

– Vi hottar upp digitaltryckssidan. Vi har jobbat med Nexpressen sedan 2005 och har förbrukat två maskiner. Det är där vi nu ska investera i olika saker.
– Den trycker fantastiskt bra. På bestruket papper så har den offset-kvalitet, tycker vi. Och det tycker våra kunder också.

Nexpressen de kör idag har några år på nacken. Med en nyare modell gå det att trycka större upplagor och mer likt offset. I förlängningen går det att flytta ännu mer traditionellt tryck till digitaltrycket.

– Ju bättre digitaltrycket trycker och billigare tryckkopian är, desto mer tar vi från den traditionella sidan, och likaså när det gäller formatet.

Tryckaren Per Söderbom med tryckplåten i högsta hugg.

25 anställda jobbar på tryckeriet i Karlskrona. På industrigolvet har de en självförsörjande park för efterbehandling. Hjärtat i verksamheten, och som de förlitar sig på i hög grad är en stor Heidelberg XL. En femfärgs tryckpress med lackverk och torksystem.
– 74 gånger 104-format som vi pinar livet av. Vi har valt den lösningen som vi tycker vi tjänar bäst pengar på. En stor maskin, fyra tryckare och fyra skift.

– Vi jobbar också en hel del med variabelt tryck som jag tycker vi är väldigt duktiga på. Alltså one-to-one marketing där varje exemplar är unikt. Det finns många som kan tycka att det här är intressant. Det handlar bara om att kunna sälja in dessa bitar.

Stefan Åkesson säger att Printfabriken har gjort ett omtag – en viss omorganisering på enheterna i Stockholm och i Karlskrona. Bitar som nu börjar falla på plats. De har även implementerat affärssystemet Prinect från Heidelberg för att få stenkoll på affärer, kalkyler, ordrar, och annat informationsmaterial. Dessutom har de fräschat upp tryckeriets hemsida. Företagets har flest kunder i Stockholm men även en stor kundkrets i Malmö, Helsingborg och Osby.
– Jag har ett ledord. Man måste älska teamet. Det är jätteviktigt. Är det folk som inte fungerar så måste man göra förändringar. Och vi lyckades väl inte så bra på vissa positioner så då fick vi ändra om för att bli ännu starkare i framtiden.

Printfabrikens Heidelberg XL är stommen i produktionen.

2006 köpte Printfabriken en webbshop som av olika anledningar aldrig sjösattes. På den tiden var intresset ganska svalt. Nu blir det förhoppningsvis andra bullar när de gör ett nytt försök, berättar han:
– Nu tycker jag det har blivit intressant. Näthandeln har ökat i hela Sverige, och så även under senaste kvartalet. Det tror jag vi måste bli duktiga på i framtiden och det är något vi håller på med nu – att utveckla vår digitala sida. Inte bara trycket utan även med en webbshop.

Utvecklingen med internet och digitala tjänster tog en hiskelig fart med internet och digitala tjänster för några år sedan och det ser inte ut att avta. Men Stefan Åkesson är ändå tämligen övertygad att trycksaken har sin plats.
– Nu trycks det ändå för en väldig massa pengar i Sverige. Ett antal miljarder i alla fall. Det finns fortfarande en marknadsandelar att ta, det gäller bara att hitta rätt kunder.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: