Fullt som alltid på Labelexpo

På Labelexpo är det riktigt trångt i montrarna. Det märks att etikettbranschen mår synnerligen bra och är på jakt efter nya sätt att sticka ut.

Sjufärgsseparationer är alltmer etablerat. Det gäller både för Kodaks system för flexoklichéer och för digitala företag, som exempelvis Dursts Tau 330. Med fyrfärg samt violett, orange och purpur kan man nå ett färgspektrum som i princip gör det överflödigt med PMS-färger. På flexosidan ger det naturligtvis en enorm effektivisering om man slipper blanda färg, tvätta färgverk och få de långa stillestånden.

I den digitala världen, där man ju i princip inte har intagningstider vad gäller själva trycket, kan man erbjuda tryck av produkter som tidigare inte varit möjliga att trycka digitalt, just på grund av bristen på färger.

Som vanligt är HP dominerande, med ett antal stora pressar som står och kör. Redan under de två första dagarna har de sålt tryckpressar till PRNT i Malmö, Ellko i Norge och 4labels i Danmark. Alla tre har köpt varsin HP Indigo WS6800, som är värstingpressen för etikettproduktion. Det anmärkningsvärda är att samtliga tre redan hade en liknande maskin, som de nu kompletterat med ytterligare kapacitet. Strongpoint har löpt linan helt ut och har köpt den stora 8000-linan med två tryckenheter – och har helt upphört att trycka flexo.

Kodak var nya inom flexoklichéer när de 2006 på Drupa lanserade sina Flexcel INX. Trots att de nu har drygt tio år på nacken, kan de berätta om 20 procents tillväxt under senaste året, medan marknaden bara vuxit fem procent. Men enkelheten är att det bara finns en typ av kliché, även om den kan fås i olika tjocklek och format.

Kodak visar också hur enormt långt de kommit med att utveckla flexo. Titta på bilden av visitkortet, tryckt med uv-flexo. I bakgrunden finns mikrotext i en halv punkts storlek. Med en stark lupp är den 30 000 ord långa beskrivningen av Kodaks historia fullt läsbar. Det här kan både användas för att försvåra förfalskning av förpackningar och för att visa hur enormt långt kvalitén utvecklat sig inom flexotryck.

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: