Epson släpper flaggskeppsmodell

I oktober släpper Epson sin textilskrivare SureColor SC-F9300 för färgsublimering. 

En pålitligare utskriftsteknik samt bättre kvalitet och driftsäkerhet kännetecknar enligt Epson den nya flaggskeppsmodellen och sublimeringsskrivaren SureColor SC-F9300. Den ersätter den tidigare modellen SC-F9200. Skrivaren blir tillgänglig på marknaden i oktober och enligt tillverkaren har den utskriftshastigheter på upp till 108,6 kvadratmeter per timme, en maximerad drifttid och en förbättrad upptagning. De utlovar även andra driftsäkerhetsfunktioner  som tar bort vanliga problem som skrynklighet och problem med skrivarhuvuden. Maskinen är anpassad för att skriva ut kläder, textilier, mjukskyltning och andra tryckta varor.

Richard Garp, försäljningsansvarig för storformat på Epson i Sverige säger i ett pressmeddelande att textilskrivaren är den idealiska lösningen för tryckerier som vill testa färgsublimering eller uppdatera en äldre modell.

–Det är en utmaning att förbättra en produkt som redan är mycket tillförlitlig, snabb och högkvalitativ, men med SC-F9300 har vi ändå lyckats åstadkomma precis detta. Den är snabbare och hanterar tunna underlag på ett bättre sätt. Den är dessutom bättre på att undvika trassel och andra vanliga matningsproblem.

I textilskrivarens erbjudande finns bland annat Epsons så kallade Precision dot-teknik för färgsublimering med halvtonsmodul, uppslagstabeller och tekniken “micro-weave” som ska förhindra kornighet och ränder. Epsons CMYK-profil kombineras även med UltraChrome DS-bläck. Skrivaren är utformad för utskrifter av kläder, textilier, mjuk skyltning samt andra tryckta varor.

Storformatsskrivaren har fått certifieringen som uppfyller en hållbar textiltillverkning – Oeko-Tex Eco Passport. Den har också klarat det japanska AZO-testet för hushållsprodukter, vilket innebär att kläder och textilier som produceras i skrivaren med UltraChrome DS-bläck är säkra att bära för människor i alla åldrar, inklusive spädbarn.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: