Han blir delägare i Grafkom

Nätverket Grafkom möblerar om i ledningen och tar in en norsk branschprofil.

Magnus Thorkildssen har de senaste åren varit vd för den grafiska branschföreningen i Norge.

Magnus Thorkildsen som idag är vd för Grafisk bransjeforening i Norge går in som delägare i medlemsnätverket Grafkom från och med nästa år. Därmed tar han plats jämte Ulf Sunnberg och Ola Karlsson. Med nybygget i ledningen satsar man därmed på att expansion, både resursmässigt och geografiskt, för att hjälpa branschen utnyttja de möjligheter som finns med digitalisering och en allt större geografisk marknad.

Oavsett om man vill agera på en bredare marknad eller är en lokal aktör som konkurrerar med globala företag så måste man anpassa sig. Globalisering och digitalisering påverkar alla företag i branschen, konstaterar man i ett pressmeddelande.

Grafkoms ordförande Ulf Sunnberg.

– Detta är något som skapar stora möjligheter för branschens företag och det är Grafkoms uppgift att möta detta tillsammans med medlemmarna, säger ordförande Ulf Sunnberg.

– Branschen har en ljus framtid och för att lyckas måste man anpassa sig. Ett dynamiskt branschnätverk inspirerar och skapar nya affärskontakter, säger Magnus Thorkildssen som de senaste fem åren varit vd för den grafiska branschföreningen i Norge och tidigare jobbat på bland annat Cision i både Norge och Sverige. Thorkildssen kommer likt Sunnberg och Karlsson att jobba med Grafkom som ett projekt bland andra uppdrag.

Nätverket GrafKom har närmare 200 medlemmar inom grafisk kommunikation. Medlemmarna är alltifrån de största grafiska företagen till mindre tryckerier, copyshops, interntryckerier, grafiska skolor, maskin- och materialleverantörer samt reklamköpare.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: