Den nya reklambyrån

Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize vill att företaget ska spegla alla kreativa tjänster inom tryck och marknadsföring.

Exakta Creative är mitt uppe i en ombyggnad för att bli en fullfjädrad reklambyrå. Samtidigt erbjuds fortfarande allt som kännetecknar ett traditionellt tryckeri.

I början av året bestämde sig AM Tryck & Reklam för att byta namn och numera heter man Exakta Creative. Ett namn som ska reflektera alla kreativa tjänster inom marknadsföring vilka man erbjuder marknaden och som samtidigt signalerar tillhörigheten till Exakta Group. Tankarna på ett namnbyte började gro redan 2010 när Exakta Group tillsammans med medarbetarna Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize köpte ut de gamla ägarna. Sedan dess har verksamheten successivt gått mer mot digitala och kreativa tjänster. Hos Exakta Creative i Hässleholm pågår nu ett omfattande ombyggnadsarbete i syfte att skapa större utrymmen för den kreativa byråavdelningen med bland annat formgivare, fotografer och copywriters. Dessutom bygger man en foto- och filmstudio med plats för två medarbetare som enbart sysslar med filmproduktion och 3D-animeringar, samt en traditionell prepress-avdelning och digitaltrycksproduktion. Offsettrycket är fortfarande en viktig del och tack vare en centralisering av tryckproduktionen kan man vara väldigt konkurrenskraftig.

– Vi investerar mycket i våra lokaler. Bland annat en ny foto- och filmstudio, ombyggnad av personalutrymmen och sedan ska vår webbyrå Exakta Software (tidigare C4 Media) flytta in i våra lokaler.

Det var för två och ett halvt år sedan som företaget gick in som majoritetsägare i Exakta Software – en webbyrå i Kristianstad som till 80 procent jobbar med e-handelslösningar. Även de byter namn och flyttar alltså in i lokalerna i Hässleholm.

– I bästa fall är ombyggnaden klar under oktober månad och vår förhoppning är att vi kan flytta hit Exakta Software i början av november.

Ansvaret för det kreativa arbetet kring webb och e-handel kommer att ligga under Exakta Creative och ansvaret för programmering och utveckling kommer att ligga under Exakta Software. Härifrån kommer exempelvis det nyutvecklade affärssystemet NXT, ett administrationsprogram som innehåller allt som rör försäljning, e-handel, CRM, lager- och fakturahantering med mera. Systemlösningen började skeppas ut till kunderna under förra året och ett tiotal kunder använder framgångsrikt systemet idag.

– Inom e-handel tror jag att det kommer utvecklas mycket framöver, och jag tror definitivt att fler och fler kommer att handla på nätet.

Printoperatören Timmy Lindhe i färd med att skriva ut informationsmaterial.

Konkret jobbar Exakta Creative med hela produktionskedjan – från idé till färdig produkt. Jörgen Lindhé säger att många nystartade företag kommer till dem med viljan att göra något, men vet inte riktigt i vilken ände de ska börja:

– Då funderar vi ut en idé. Det finns helt nya bolag som kommer till oss som inte ens vet vad de ska heta. Då tar vi fram namnförslag, logotyp, typsnitt med mera. Till många nya och befintliga företag tar vi fram kompletta marknadsplaner och varumärkes- och kommunikationsplattformar.

Jörgen Lindhé säger att förutom digitala tjänster så är många kunder intresserade av att göra film – för att komplettera sina kampanjer med reklamfilm eller skapa en rörlig företagspresentation.

– För några år sedan var det extremt dyrt att producera film, idag är det inte längre lika kostsamt att göra professionella filmer.

Att erbjuda helhetslösningar och att fortfarande erbjuda det traditionella trycket är framtiden tror Jörgen Lindhé, och drar paralleller till andra branscher så som byggsektorn.

– Absolut. Så är det i många branscher idag. Vi lever i en stressig tid och det finns varken tid eller resurser att kontakta och samordna flera olika leverantörer. Låt säga att du ska genomföra en kampanj. Du behöver någon som tar fram kampanjidén och formger det grafiska, du behöver digital annonsering, traditionell tidningsannonsering och utskick av direktreklam till brevlådan. Samtidigt vill du skapa en kampanjsida på din webbplats och du behöver t-shirts till personalen. Vanligtvis måste du ringa till fem olika leverantörer vilka sedan ska samordnas så att din kampanj blir enhetlig och levererad i tid. Istället tycker vi att man ska kunna ringa till en leverantör som erbjuder och tar ansvar för helheten, det är ett mycket enklare beslut för dig som kund att ta.

Är kunderna villiga att överge den traditionella reklambyrån?

– Vår erfarenhet är att det är så. Kunderna tycker att det är skönt att ha någon som tar ansvar för helheten och som sköter alla delar av deras marknadsföring. Många säger till och med att de är beredda att betala lite mer bara för att få den här tjänsten. Det kanske hänger ihop med att det är högkonjunktur just nu, men det vet jag inte.

På frågan om reklambyråerna får akta sig i framtiden så drar Jörgen Lindhe på smilbanden innan han intar ett allvarligare uttryck.

– Jag tror det finns plats för många. Reklambyråbranschen har haft det tufft i många år, likväl som hela den grafiska branschen. Men det är klart att vi kommer bli en stark aktör. Vi tillhör dessutom en av de ledande grafiska koncernerna i Sverige och tanken är förstås att bli ännu större, säger han och utvecklar sitt resonemang:

– Det är nog inte många som kan erbjuda helhetskonceptet på det sättet som vi kan . Framför allt om vi tittar på vad vi kan erbjuda hos Exakta Creative och vad vi kan erbjuda som koncern. Till exempel har vi ett koncernbolag som heter Exakta Decision vilka erbjuder marknads- och lönsamhetsanalyser, den tjänsten erbjuder inte måna andra tryckerier. Många tjänster är förstås uppbyggda kring kring print. Här är vi naturligtvis inte unika, men den enorma bredden är ovanlig.

Exakta Creatives ägare Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize tillsammans med produktionschefen Peter Mattsson.

Exakta Creative omsätter runt 50 miljoner kronor. Några av kunderna är XL Bygg, Toyota, Select Wellness och Klarsynt. Lokalt arbetar de med bland annat Hulténs, Citygross, Finja och Ballingslöv.

Arbetsstyrkan i Hässleholm når snart 35 anställda. Och med vårens förvärv av Vindspelet i Borås arbetar cirka 240 anställda i koncernen. Hälften av omsättningen ligger i offset, 25 procent är rent digitaltryck och 25 procent är kreativt arbete med digitala tjänster.

– Men mycket av det här går ihop, poängterar Lindhé.

Exakta Creative investerade i en HP Indigo 7900 i början av året. Den gamla hade tio år på nacken och de anställda fick jobba mycket övertid för att hinna med. Investeringen togs i huvudsak för att kunna öka i kapacitet.

– Den betyder jättemycket för oss. Men självklart är det en rejäl investering för oss att ta. Sex-sju miljoner är en tuff investering att ta, framför allt i en bransch där marginalerna är små.

Varför denna investering?

– Offset-produktionen minskar, så är det bara. Och digitaltryck ökar fortfarande lite. Allt i samhället går mot att vara mer direkt. Det går liksom inte att trycka en produkt som ska vara i ett år, saker och ting kommer att förändras. Produkten kommer vara inaktuell innan året är slut. Då väljer man istället att producera mindre upplagor men istället köra dessa tre-fyra gånger om året snarare än att göra pris- eller produktjusteringar. Här ser vi ett tydligt mönster – många av de större företagen kör mindre serier, men man kör dem oftare.

Jörgen Lindhé säger att folk idag inte behöver gå till ett förlag för att få sina böcker tryckta. För en vettig peng kan man nästan kontakta vilket tryckeri som helst. Att fler boktitlar trycks märks inte minst hos dem själva.

– Det är tack vare den digitala produktionen. Du kan trycka småserier till ganska billiga pengar idag. Sen är det klart att det kan vara en fördel med ett förlag i ryggen. Men lyckas du med marknadsföringen så får du en större del av kakan själv.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Byt strategi för tryckeriet

  Även om det kan kännas tungt att betala av på sina maskiner, så är personalkostnaden det utan jämförelse dyraste i ett tryckeri. Därför blir det ordentligt tokigt när tryckerierna håller igen på investeringar, istället för att satsa och rationalisera. Från att tidigare varit världsledande i investeringar – alldeles tokigt

Publicerat av: 

Norden möttes i Riga

  När Plockmatic Document Finishing för fjärde gången höll Plockmatic Days i Riga, hade arrangemanget vuxit till att börja likna en mässa. Den här gången anslöt kunder från hela Norden samt från Baltikum, Tjeckien, Vitryssland och Ryssland. Ansvarig var Mikael Bryske, som gladde sig över ännu ett besöksrekord. – Det började

Publicerat av: 

Casio jobbar på en 2,5D-teknik

Det japanska företaget Casio har tagit fram en prototyp på en skrivarlösning som med särskilt material kan återge högupplösta strukturer i färg, som läder, tyg med sömmar, trä, keramik och murade väggar. Företaget definierar tekniken som 2,5D, alltså inte riktigt hela vägen fram till 3D.

Publicerat av: 

Bjöd in till nära samarbeten

Marabu Scandinavia har hållit Öppet hus i sina lokaler i Malmö. Budskapet som förmedlades till kunderna var tydligt.
– Vi har pushat mycket idag för att skapa partnerskap. Det vi gör, gör vi tillsammans med kunden. Vi erbjuder inte bara en burk med färg utan en helhetslösning. Allt från produktivitet och kvalitet till förståelse för gällande lagar och regler, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: