En folierares resa

PUBLICERAD: 6 november 2017
UPPDATERAD: 6 november

Simón Polakof på Citysign i Malmö ger sin syn på folieringsbranschen och dess utveckling.

För drygt tio år sedan, mitt uppe i sina universitetsstudier, tog Simón Polakof över sin fars firma med skylttillverkning. Villkoret Simón hade för att säga ja var att möblera om i affärsidén. Företagsnamnet Citysign valde han dock att behålla. På den tiden sköttes enmansföretaget från föräldrarnas vardagsrum och Simón började så smått investera i maskiner. Fokus framåt blev att enbart fokusera på foliering av större bolags företagsbilar. Så sakteliga började verksamheten flyta.
– Jag ville inte att kunderna skulle veta att jag jobbade hemifrån hos mina föräldrar. Så då blev det så att jag alltid åkte och hämtade bilarna hos kunderna. Folk tyckte att det var serviceinriktat och det gjorde att företaget började rulla. Jag började anställa folk, vi blev två och tre, säger Simón.

Anibal Rodriguez i färd med att helfoliera en av dagens bilar.
Kundkontakten är a och o och Simón Polakof säger att Citysign är som en korsning mellan ett designföretag och ett folieringsföretag.

Citysign folierar allt från personbilar, bussar, taxibilar till lastbilar.
– Det vi inte har folierat än fordonsmässigt är ett flygplan, poängterar Simón.
Valet att nischa sig enbart på folieringar var ett tufft beslut i början. Den grafiska marknaden är stor och som företag idag vill man gärna erbjuda allt för att inte förlora kunden.
– Det var lite skrämmande i början för man tackade nej till ganska mycket jobb. Men sakta men säkert började det sprida sig och vi knöt ihop avtal och började jobba landet runt. Och vi hittade även samarbetspartners i Danmark.
Simón säger att de idag också arbetar med kontorsmiljöer som kommit på stark front i Sverige.
– Vi jobbar uteslutande med företagskunder. 65-70 procent av omsättningen är fordonsfolieringar och resten är inomhusinredning.
– Det är på väg att ändra sig. Det kommer nog bli fifty fifty. Vi får ett namn med våra fordonsfolieringar och kunder hittar enklare till oss. Vi har folierat allt från väggar, golv, tak, dörrar, möbler, hissar och trappor. Det enda som sätter stopp där är fantasin. Men vi har livlig fantasi så det går bra.
Simón Polakof säger att de vanligtvis står mitt emellan företagskundens och arkitektens viljor för att bena ut ett koncept. Citysign lyssnar på kunden, mäter upp och tar bilder i kontorsmiljön. Det leder vidare till designideér och senare skisser på hur det kommer att se ut. Samma princip gäller för fordonsfolieringar. Flera standardfrågor ska besvaras; Har ni logotyp, grafisk profil? Vad är målsättningen med dekorationen? Ska loggan bara synas eller tilltala en viss kundgrupp?
– På tre sekunder ska en person kunna bilda sig en uppfattning om företaget som är tillräckligt tilltalande för att man antingen kommer ihåg bolaget eller läser det som behövs för att fatta ett beslut om man ska anlita dem eller inte. Har du bara en logotyp så blir du en i mängden. Men har du en bild eller text som är ganska tilltalande så poppar du upp och syns bättre.
Ofta handlar det om att smala ner kundens tankar. Vilket budskap de egentligen vill förmedla.
– Det ska funka för kunden och vi ska också känna att om vi gör detta så ska det resultera i något bra. Vi gör inget som vi inte tror blir bra. Så ibland händer det att man säger till kunden på ett fint sätt att det inte kommer bli bra. Att vi får tänka om.

Att vara två montörer underlättar när en dekoration ska måttas upp på en lastbil. Här Alexander Zaviduk och Ramiz Al-Suhaily.

Varför ska man då välja att klä in hela bilen i foliering kontra att bara sätta dit en dekoration.
– Tittar man på en dekoration så kostar de någonstans mellan 3500 och 7000 kronor. Och har du köpt enklare fordonsdekoration i tio år och så kommer sedan jag och säger att du ska gå från att betala 7000 kronor till att betala 25 000 kronor. Det är ett stort hopp att göra och då måste jag berätta för dig varför du ska göra den här investeringen.
– I det stora hela handlar det om att du kommer att synas mycket bättre, nå fler och och med största sannolikhet få bättre kontakter.
Bilfoliering är ursprungligen sprunget ur skyddsfilmsbranschen. En foliering bidrar till att skydda lacken mot smårepor och stenskott. Men det gäller att vara vaksam på hur folieringen monteras. Görs det inte på rätt sätt kan lacken skadas.
– Du jobbar med skrapor och knivar och är du inte försiktig så kan du skada plåten. Det kan bli dyrt.

Materialen för olika typer av folieringar är under ständig utveckling vilket även gjort att branschen i stort växer. Förr var folieringarna svåra att arbeta, krävde sin skicklighet, tid och försiktighet. Idag har materialen blivit så pass bra att vem som helst skulle kunna montera dem, säger Simón med reservation för att det däremot behövs kunskap för att materialet ska sitta länge. Det största som hänt är att materialen idag kommer med kanaler. Små fickor på baksidan av adhesivet som gör att luften kan pressas ut mycket enklare. Egenskaper som längre hållbarhet och ytlyster har också blivit bättre.
– Det du gör med skrapan är att du vägleder luften ut från materialet så att det inte blir bubblor. Med de här kanalerna som finns på nästan alla material nu så behöver du inte tänka lika mycket på försiktighet.
– Det man säger är att en dekoration som har lite luftbubblor eller som har spruckit litegrann i kanterna ofta beror på att man inte är försiktig när man monterar. Men just de här luftkanalerna som nästan alla tillverkare har idag har underlättat för branschen ska växa.

Oroas du av den växande konkurrensen?
– Egentligen inte. Det positiva är att ju fler folieringsföretag vi är desto mer sprids ordet om folieringar. Fler får nys om det. Men det negativa för kunden är att de ibland tror att de gör ett kap genom att hitta ett billigt företag som utlovar guld och gröna skogar men som till slut gör att kunden förlorar tid, energi och om de har otur även skadad lack. Det ser jag ofta.

Citysign har successivt ökat omsättningen över åren. I dag har företaget elva anställda och räknar med att omsätta nio miljoner kronor under innevarande år. En foliering hos Citysign ligger på i snitt 15 000 kronor. Att klä in en bil tar ungefär en arbetsdag för två personer. Tidsåtgången beror på invikning och detaljer.
För att ligga i framkant läggs ganska mycket tid tid och energi på att åka utomlands för att besöka event och mässor i Europa och USA för att hänga med i branschens utveckling.
Citysign jobbar med hela Sverige som arbetsfält, men många av företagen har huvudkontoren i Stockholm eller Malmö. Simón säger att förutom en del stora åkerier är en typisk kund ett företag med mellan tio och 40 bilar av varierande slag. Några med slitna gamla loggor, några som saknar loggor och några nya bilar. Ofta har företagen tidigare anlitat flera olika folierare för att rusta upp bilarna.
– Där kommer vi in och försöker samla allting och få allt att se likadant ut. När de har nya bilar så åker vi ut redan till bilförsäljaren och gör det där så det redan är färdigt när de hämtar ut bilen.

Kommer företag välja helfolieringar eller dekorationer i framtiden?
– Jag tror de stora bolagen kommer hålla sig till mindre dekorationer för det blir en ganska stor post om du har många bilar att foliera. Bolag i mellanskiktet 200 till 300 bilar kommer nog börja foliera allt mer. För de ser nyttan av att göra det. Allting därefter, det beror på den som sitter i beslutsledet. Om de är beredda att investera eller inte.

Folieringar har ofta varit något som företag i den grafiska branschen har haft som bisyssla för att inte tappa kunden. Det börjar ändra sig nu.
– Många av de stora tryckerierna erbjöd detta genom samarbetspartners där de köpte in denna tjänst för att inte tappa kunder. Vi har till exempel varit samarbetspartner till alla större tryckerier. Men det börjar komma renodlade folieringsföretag. Men jag tror inte det finns så många som är så stora som vi är.

José Casanova är produktionsansvarig och fixar fram alla utskrifter innan det är dags för montering. Han säger att färgskiftningar inom foliering kommer stort.

Affärsidén för Citysign är att vara nordens ledande folieringsföretag. En mäkta uppgift men en naturlig väg att vandra om de fortsätter på samma inslagna väg. Inom ett år ska de ta steget att expandera. De kommer att flytta till större lokaler och anställa nytt folk.
– Jag tror vi kan komma ganska långt med en styrka 20-25 personer – säljare, projektledare och montörer.
Tanken är också att investera i nya maskiner.
– Det händer mycket på digitalsidan. Det som börjar bli beprövat nu är uv-print. Det kapar ner jättemycket i produktionsdelen, vilket brukar vara en flaskhals, säger han och berättar att kruxet idag är att de måste låta utskrifterna torka i 48 timmar för att avgaserna från färgerna ska försvinna, så att de inte påverkar montaget. De lägger även på ett skyddslaminat för att trycket ska hålla längre.

Simón Polakofs folieringsföretag Citysign växer – snart flyttar företaget till nya lokaler.

Om man själv ska ge sig i kast med att foliera en bil ger Simón tipset att använda rätt material för rätt ändamål – och inte snåla.
– Om du vet att du ska foliera en 3d-yta, då måste du ha ett flexibelt material som du vet att du kan få på plats, och som kommer sitta på plats.

Ett 3d-material ser ut som ett platt material med skillnaden att det har ett minne. För att radera minnet värms materialet upp för att det inte ska återgå till sitt utgångsläge. Viktigt är också att underlaget är rent genom att man ser till att få bort allt vax och all smuts så att vinylen fäster direkt på plåten. Följer du stegen i foliering så kan du säkerställa att det blir korrekt, säger Simón:
– Där tycker jag ibland att man försöker kapa ner tid och göra stegen snabbare än man borde. Det kostar så mycket med reklamation.

Simón Polakof tror att efterfrågan kommer att öka på unika folieringar.
– Folk har kunskap om vad foliering är idag. Så nu räcker det inte bara att klä in en bil i gult utan nästa steg är budskapet. Hur det ska skrivas och vilka bilder som det ska vara. Det blir nästa nivå.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.
Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.
Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.
D-Max

Senaste nytt

Mycket DTF men inte så mycket AI på FESPA

FESPA-mässan är slut för den här gången och förväntningarna inför Drupa ökar. Sign&Print pratade med Kim Harris på Vikiallo om vilka trender han såg på mässan.
Fespa

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Ingen sammanslagning med PWA – SBPR kan läggas ner

Den kommunicerade sammanslagningen av profil- och promotionföreningarna SBPR och PWA är ingen sammanslagning. Rent teknisk kan SBPR läggas ner samtidigt som PWA byter namn och öppnar upp för en ny typ av medlemmar. 
Roger-Nilsson

Zünd visar automatisering med robotar

Robotarna blir allt mer avancerade och Zünds skyltlösningar erbjuder skylttillverkare betydande möjligheter till effektivitet.
zund-fespa_01