Välkomstbrev med
smidig kuvertering

Göran Wiberg, vd på Lidh Reklam, visar upp några exemplar ur den miljon välkomstbrev som skickas varje år.

Lidh Reklam har mejslat fram ett smart digitalt arbetsflöde för att skicka ut närmare en miljon välkomstbrev om året till nyinflyttade över hela Sverige.

Efter att valet av maskinlösningar stötts och blötts under 1,5 år tog Lidh Reklam AB steget att investera i kuverteringsmaskinen Neopost DS10000. De visste sedan tidigare vad Neoposts lösningar gick för. Redan 2011 bestämde reklamföretaget att gå över från analogt till digitalt och införskaffade föregångaren till den andra generationens kuverterare som de nu kör i parken. Till den har de även valt att komplettera med skärmaskinen Multigraf CPC.

Lidh Reklam har varit igång sedan 1960.

– Vi är en av pionjärerna inom direktmarknadsföring. Vi vänder oss till de som flyttar. I början var det till dem man lyste för innan man ingick äktenskap. Det upphörde och sedan riktade vi in oss på nyinflyttade, säger vd:n Göran Wiberg och tillägger att de finns på cirka 430 platser i landet.

– Alla som byter kommun får ett brev. Alla huvudmän mellan 18 och 80 år. Oftast är det kvinnan i familjen som får brevet. Även när man byter församling får man välkomstbreven. Varannan vecka får vi in listor från Skatteverket på alla som fått en förändrade boendesituation. Sedan sätter vi igång maskineriet.

Sofia Johansson är distributionsansvarig och håller koll vid den nya skärmaskinen Multigraf CPC.

De som gjort ett flyttlass till en ny stad i Sverige kanske känner till att de fått ett välkomstbrev i brevlådan. I kuverten finns i runda slängar 8-10 reklamblad med kuponger, erbjudanden och samhällsinformation som skickas ut till nyinflyttade människor i en kommun.

– Vi skickar ungefär en miljon kuvert härifrån om året, säger Göran Wiberg och fortsätter:

– Det handlar om information och erbjudanden om frisör, tandläkare, bostadsfixande, Svenska kyrkan, livsmedelskedjor och vårdcentraler. Målgruppen med nyinflyttade är perfekt för våra kunder.

Oftast finns löpande abonnemang med kunderna som vanligtvis sträcker sig över tre år.

– Vi har en säljkår på tio personer som är ute och tecknar abonnemang och besöker konsumentföretag samt kommuner och landsting. Och vi har en egen reklamateljé som tar fram reklambladen. Ett företag i varje bransch brukar vara med.

– Varannan vecka tar vi hem listor från Skatteverket på alla som fått en förändrad boendesituation. Sedan sätter vi igång maskineriet.

En programvara från Ricoh håller koll på postnummer och adresser – hur många och vilka reklamblad som ska läggas i kuvertet vilket kan variera. En printfil upprättas.

– Vi trycker med en unik lösning, på SRA-3 ark.

Printfilen skrivs sedan ut i en Ricoh Pro C9100 för att sedan åka in i skärmaskinen.

– Det viktiga nu är skärlösningen. Innan hade vi två Duplomaskiner som var långsamma och mer anpassade för mindre upplagor, säger Wiberg och tillägger att det ofta ledde till en massa produktionsstopp och strul.

Lidh Reklam trycker på SRA4 och SRA5 innan arken skärs ner.

Nu har det blivit andra bullar. För att skära ner de stora tryckarken använder de en Multigraf CPC (Crease, Perf, Cut) Med färre knivar än Duplo-maskinerna används Multigrafen för att skära ner arken till DIN-format. Från SRA3 ner till A5. Och från SRA4 för att komma ner till A6.

Flödet in i kuverteraren är nu mycket bättre:

– Duplon ger åtta sidor i minuten med långa ställtider. Den här maskinen ger upp till 50 sidor i minuten. Det var ett stort beslut att välja att köra på en maskin istället för två. För det är alltid säkrare att ha en extra. Men det var ett beslut vi var tvungna att ta. Det enda är att vi måste trycka på SRA-4 för att komma ner till A6, men det gör oss inte så mycket. Den rättar in bladet perfekt och det blir aldrig några krascher.

De skurna arken hamnar i högar och sedan är det dags för kuverteringsmaskinen Neopost DS10000 att börja jobba. Kuverteraren läser av en QR-kod på adresseringsbladet och vet då om hur många efterföljande iläggsblad som ska göra sällskap in i respektive kuvert. Reklambladen stackas, läggs i kuvertet, försluts och limmas för att sedan ställas snyggt på det löpande bandet.

– Med den här digitala tekniken sparar vi oerhört mycket kassationer. Vi har en helt annan flexibilitet och kan lätt gå in och ändra informationen på bladen.

– Förr kunde en kund som varit med i tre år säga; vi kör på samma utformning i tre år till. Men det händer ju aldrig nuförtiden, säger Göran Wiberg och poängterar att det kan vara korrigeringar på reklambladen från och till. En bild som behöver bytas ut, erbjudanden som inte gäller längre eller texter som inte stämmer.

Kuverteraren Neopost DS10000 läser av en QR-kod på adresseringsbladet och vet då om hur många efterföljande iläggsblad som ska göra sällskap in i respektive kuvert.

Göran Wiberg säger att det som är unikt med kuverteringsmaskinen är att det går att bygga på med flera banor. Själva kör de endast med en huvudbana plus en extra bana utifall de skulle behöva lägga till en bilaga. I kuvertet går det att stoppa en rad trycksaker.

– Så det går att köra fyra fem olika prylar i ett. Men vi är oerhört statiska. Vi har två produkter, det är allt, och de har till och med samma papper och gramvikt. Vi jobbar statiskt enkelt och lönsamt. Vi har vår nisch.

– Leverantörerna har varit duktiga och angelägna att hjälpa oss. Både Ricoh och Neopost har varit fantastiskt bra och hjälper till väldigt mycket, säger Göran Wiberg.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *