Lundéns tryckeri investerar – först i Norden med digitalpressen Accurio Label 190

PUBLICERAD: 8 januari 2018
UPPDATERAD: 14 november

 

Lundéns tryckeri i Partille har lagt vantarna på en digital tryckpress från Konica Minolta. De blir därmed först ut i Norden med en Accurio Label 190.
– Vi räknar med att få ett bättre flöde, säger tryckeriets vd Hans Sandén.

– Vi har under en tid funderat på hur vi ska utveckla vår digitala produktion, förklarar Lundéns tryckeris vd Hans Sandén om bakgrunden till investeringen av den digitala tryckpressen från Konica Minolta. Valet föll alltså på en Accurio Label 190, vilket är en uppgradering av toner- och arkskrivaren C1070, som enligt leverantören trycker från rulle till rulle utan behov av specialmedia eller förbehandling av ytan med coating eller primer.
– Konica Minolta har presenterat både en affärslösning och en produkt som väl uppfyller våra utvecklingsbehov och våra kunders krav på kvalitet, säger Hans Sandén.
Lundéns tryckeri väljer också att komplettera etikettskrivaren med konverteringsmaskinen gm dc330 MiniFlex som är utrustad med bland annat uv-lackverk, spotlack, laminering, foliering och stansning. Etikettprintern kommer förberedd med en bypass för möjlighet att köra konverteringsmaskinen on-line.
– Vi räknar med att få ett bättre flöde och att kunna sköta produktionen på ett annat sätt. Att först trycka motivet och sedan stansa offline. Tidigare i digitaltrycket har vi haft tryck och stansning i samma moment. Denna trycker allt löpande och tar sedan det vidare och efterbearbetar, säger Sandén.
– Vi får nu möjlighet att göra folieringar där vi kommer kunna kombinera digitaltrycket med guld- och silverfoil. Det har vi inte haft möjlighet till tidigare.

En övervägande del av Lundéns verksamhet är produktion av etiketter. Olika sorters etiketter och märkningslösningar med produktinformation för olika typer av produkter. Etiketter till allt från kemindustrin till livsmedelsindustrin. Tryckeriet med sina tio anställda använder idag trycktekniker som flexo- och digitaltryck.

– Vi har kört digitaltryck sedan 1997 och har en upparbetad kundkrets på digitalsidan. Men vi kör även med flexo när volymerna ökar, säger Hans Sandén och tillägger att de inte satt upp någon brytgräns ännu för vilka upplagor som kommer köras digitalt i den nya maskinen. Det hänger på storleken på upplagorna som ska köras samt hur avancerat trycket är tänkt att vara.
Installationen av tryckpressen är planerad till mitten av mars månad.

Senaste nytt

Durst: Vi går mot "Black factory"-produktion utan personal

På Labelexpo i Barcelona introducerade Durst två nya maskiner som bygger på den nya G3-plattformen. Sign&Print tog reda på lite mer om den.

durst-1x
Durst: Vi går mot ”Black factory”-produktion utan personal

Konica Minolta visade prototyp på ny etikettpress

Konica Minoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen.

konica-prototypx
Konica Minolta visade prototyp på ny etikettpress

När färgen förändras vet du vad som händer – AI gör förpackningar smartare

I Finland har doktorand Jari Isohanni undersökt hur maskininlärning effektivare kan användas för att identifiera färgförändringar i smarta förpackningar.

Vasa
När färgen förändras vet du vad som händer – AI gör förpackningar smartare

Nedslag från mässan: Skyltar i kvadrat

Vad är väl en Sign & Print-mässa utan utställare inom skylt? Vi besökte några av dem och fick kika på allt ifrån ljusskyltar till taktila skyltar och ljuslådor. 

Skyltenkät
Nedslag från mässan: Skyltar i kvadrat

Läs vidare

Mässan ett skyltfönster för nykomlingen

Vismark startade sin verksamhet med försäljning av gravyr och märkning för ett år sedan. Därför var det också mässpremiär på Sign&Print Scandinavia för gänget från Borås.

Vismark
Mässan ett skyltfönster för nykomlingen

Amica vill stärka sin närvaro i Norden

Amica Technology är en amerikansk tillverkare som specialiserat sig på UV-printers för roterande objekt. Tidigare hade de mycket OEM-tillverkning, men sedan några år tillbaka satsar de på att bygga upp ett eget varumärke.

Amica-1
Amica vill stärka sin närvaro i Norden

Samtal om tryckets framtid i en föränderlig värld

Hur ser framtiden ut för det tryckta budskapet? Canon har låtit fyra framtidsforskare fått svara på den frågan och deras slutsatser har samlats i en rapport. På Sign&Print Scandinavia diskuterade Canons Erik Åkenes och trendspanaren Nicklas Bergman detta ämne.

Canon-sem
Samtal om tryckets framtid i en föränderlig värld

Partex förvärvar skyltföretag

Partex Group köper norska Skiltgravering.

Partex
Partex förvärvar skyltföretag