Chefer saknar strategi att gå digitalt

En undersökning beställd av Canon visar att drygt hälften av de tillfrågade vd:arna på svenska företag har en strategi för digitalisering.

En undersökning visar att drygt hälften av alla vd:ar saknar en strategi för digitalisering. Närmare en fjärdedel av dessa uppger att anledningen beror på tidsbrist.

Svenska vd:ar saknar kunskap och prioriterar inte digitalisering. Det visar en undersökning som gjorts av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på beställning av Canon.

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent en strategi för digitalisering. Storföretag med över 500 anställda har motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt.

Hur kommer det sig då att man inte kommit längre i digitaliseringen? Knappt vart fjärde vd svarar att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Enligt 28 procent är det intern kunskap som behövs för att få igång digitaliseringsarbetet. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

Till grund för undersökningen har sammanlagt 205 intervjuer via internet genomförts med chefer i svenska företag.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Sharp visade prov på digitala kontorslösningar

Sharp bjöd in till Inspire Expo i Edinburgh och visade många lösningar på hur företag kan utvecklas och bli smartare med kontorsteknik. Här fick återförsäljare och pressfolk se 15 nya skrivar- och bildskärmsenheter. Sharp tog även med besökarna på en resa in i framtiden med digitala möteslösningar och en demonstration av tv-sändningstekniken 8K.

Publicerat av: