”Big Five” i offline-marketing stod sig under 2017

”Big Five” för offline-marketing, baseras på en analys av onlinetryckeriet Onlineprinters: flyers, affischer, foldrar, visitkort och brevpapper. (Copyright: Onlineprinters GmbH)

Tyska nättryckeriet Onlineprinters har analyserat marknaden och kommit fram till att ”The Big Five” i reklamsammanhang står sig: flyers, affischer, foldrar, visitkort och brevpapper. I sin sammanfattning av 2017 konstaterar också företaget att de än en gång haft en tvåsiffrig omsättningsökning.

I onlinevarukorgarna hos Onlineprinters-kunderna hamnade under 2017 populära reklamklassiker: flyers, affischer, foldrar, visitkort och brevpapper.

– Trots flyttning av reklam inom onlinemedia, kan tryckta reklammaterial liksom tidigare inte bortses från företagets marketing-mix. Hur mycket potential som finns i detta, visar redan vår tvåsiffriga omsättningsökning, säger Christian Würst, direktör – Chief Commercial Officer (CCO) hos Onlineprinters. Från utvärderade data framgår, att branscher som gastronomi samt hantverk och speciellt den mycket framgångsrika byggbranschen liksom tidigare använder flyers som reklammaterial i stor omfattning.

Trenden går mot mindre upplagor

Kunder som beställer flyers, kräver i genomsnitt 5000 styck, den största upplagan för ett enskilt uppdrag låg på 800 000 flyers.

– I trenden ligger dock mindre upplagor, på så sätt kan man till exempel göra tidsbegränsade kampanjer och evenemang samt riktiga in sig mot små målgrupper.”, konstaterar Würst och tillägger:

– Som mest sjönk den genomsnittliga upplagan för flyers, den minskade med cirka tio procent. Samtidigt ökade antal uppdrag starkt i detta segment. Kunder är idag beredda, att betala mera för snabbare produktion och leverans. Kunderna tycker även det är värt att betala extra för förädlingsalternativ och extra tjänster. Vid alternativet ”buntning” förpackar vi till exempel på begäran exakt 100 flyers. Fördelen är, att det blir mycket lättare att dela upp i olika mottagarkategorier.”

Varaktiga reklamprodukter, perfekt för liten reklambudget

Utan klassiker som visitkort, brevpapper och flyers klarar sig i den digitaliserade tidsåldern varken företag, småföretagare eller självständiga. Särskilt den sistnämnda har ofta en mycket liten reklambudget. Marketing- och försäljningsexperten Christian Würst föreslår:

– Några reklammedel har kunderna hittills för lite på skärmen. Den som bara har en liten reklambudget, men som vill vara permanent på plats förs sina kunder, bör satsa på varaktiga reklammedel. Därtill räknas kalendrar, skrivbordsunderlägg, anteckningsblock men även give-aways, dessa använder kunderna jämförbart under en längre tid och därmed är gåvan under en längre tid i ”synfältet, säger Christian Würst, och tillägger:

– Efter att WLAN och laddare nu för tiden räknas till de mänskliga grundbehoven, ser vi särskilt fram emot att reklammedel som Powerbank har en stor framtid.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Dubbelt upp med Kombo TH

Elitron visade sin automatiska efterbehandlingsutrustning med dubbla skärhuvuden och helt nya funktioner.…