Jakebox styr in på presentkort och förpackningar

Jakebox säljer av sin skivverksamhet för att satsa på presentkort, och premiumförpackningar.

– Nu kan vi fokusera mer helhjärtat på det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken, säger vd:n Jakob Skarin.

Jakob Skarin, vd på JakeBox ser nya tillväxtområden inom presentkort och lyxiga förpackningar.

Jakebox säljer rättigheterna till hela deras framgångsrika förpackningskoncept med cd- och dvd-fodral till BOD Group (Baltic Optical Disc).

Skivbranschen har successivt sjunkit som en sten och är en gott som utdöd bransch i Sverige. Men främst i Tyskland, är cd och dvd fortfarande ett medium att räkna med, säger Jakob Skarin, vd på JakeBox och förklarar att de fortfarande får förfrågningar från Tyskland varje vecka.

– Per Gessle berättade nyligen att Roxettes senaste album sålde i en halv miljon exemplar worldwide, varav 300 000, runt 60 procent, i Tyskland.

All produktion och försäljning av cd- och dvd-konceptet, som främst innefattar  Europa, kommer framöver skötas från BOD:s huvudkontor i Vilnius.

– Skivindustrins nedgång är inte så katastrofal som alla tror. Det görs fortfarande flera miljarder skivor. Men då det trots allt går ned, så är behovet att utmärka sig och sin utgåva desto större, vilket gör en unik förpackning som Jakebox extremt uppskattad och efterfrågad,  säger BOD:s produktchef Kristina Kepsnyte-Bugaitiene.

Jakebox ska lägga fokus på presentkort och premiumförpackningar framöver.

Jakebox lägger nu fokus på andra marknadssegment, främst inom presentkort, där företaget figurerat en längre tid. De är i grunden ett design- och utvecklingsföretag, berättar Skarin:

– Nu kan vi fokusera mer helhjärtat på det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken. Jakebox är ju ursprungligen och i själen ett design- och utvecklingsföretag, även om vi genom åren också byggt upp en gedigen internationell produktionsorganisation för att kunna leverera färdiga och högkvalitativa förpackningar till våra kunder, säger Jakob Skarin.

Förpackningen “JakeBox” lanserades 2004 av bolaget med samma namn och har genom åren överösts med designpriser och producerats för bland andra Rolling Stones, Simple Minds, Porsche, Lamborghini, Sony Playstation, Philips och Sveriges Regering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *