Liten återhämtning för Visutech

PUBLICERAD: 7 januari 2010
UPPDATERAD: 14 november

Visutech Digital kom tillbaka andra halvåret i fjol. Och trots försäljningsminskningen hamnade företaget på plus för hela räkenskapsåret.

Visutech minskade försäljningen i fjol med 8 procent till 140,5 (152,9) miljoner kronor på grund av ett svagt första halvår och redovisade ett resultat efter finansnettot på 3,1 (6,9) miljoner kronor. Det motsvarade en marginal på 2 (5) procent.

Försäljningen ökade med 25 procent andra halvåret (jan-jun -09) i förhållande till förra året samma halvår. Totalt minskade försäljningen över hela året (jul -08 till jun -09) med 8 procent i förhållande till förra året samma tid.

Företaget investerade 2,8 (0,7) miljoner kronor i inventarier.

Under andra halvan av 2009 installerades sex HP Indigo-pressar runt om i Norden av Visutech. Utöver dessa såldes även en HP Indigo 5500 till 08 Tryck, som installeras under vecka 4, 2010.

• HP Indigo 7000, FotoKnudsen, Norge
• HP Indigo 7000, ExtraFilm, Sverige
• HP Indigo 3000, Print Avant Garde, Sverige
• HP Indigo 5500, Elanders Novum, Norge
• HP Indigo 7000, Eurographic, Danmark
• HP Indigo 5500, Elanders Vällingby, Sverige

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien