Power och Print och Arctic Paper inleder nu ett samarbete i projektet vars målsättning är att lyfta fram det tryckta mediets roll i en alltmer digitaliserad värld.
Power och Print och Arctic Paper inleder nu ett samarbete i projektet vars målsättning är att lyfta fram det tryckta mediets roll i en alltmer digitaliserad värld.
– Det är mycket positivt för oss att Arctic Paper nu är med och arbetar med denna för branschen så viktiga fråga. Vi arbetar för fullt med att samla fler aktörer inom värdekedjan i Power of Print-projektet, säger Lena-Liisa Tengblad, vd för Grafiska Företagens Förbund.
Power of Prints uppgift är att sprida kunskap om det tryckta mediet och hur det fungerar tillsammans med andra medier för att på så sätt stärka det tryckta mediets position.
– Genom vår medverkan i projektets styrgrupp hoppas vi kunna tillföra kunskap från producentled när det handlar om papperets fördelar, både som effektiv informationsbärare och ur miljöhänsyn, säger Lars-Åke Fritzson, vd för Arctic Paper.
När projektet Power of Print startade 2007 riktade de sig i huvudsak mot tryck på papper. Nu går Power of Print in i en ny fas och riktar in sig mot all form av tryck.
– Det finns många fördomar kring pappersproduktion och trycksaker som vi gärna vill bemöta. Power of Print är en bra plattform för detta arbete, menar Lars-Åke Fritzson.
Martin Folkelind, skandinavisk marknadschef hos Arctic Paper, ser även han många positiva fördelar med samarbetet.
– Vi är övertygade om att närproducerade trycksaker tryckta i Sverige på papper tillverkat i Sverige långsiktigt är det bästa för såväl plånbok som miljö. Många av GFFs medlemmar kämpar för att ro hem fler jobb till Sverige och där har vi ett gemensamt intresse, kanske kan arbetet inom Power of Print hjälpa oss på traven, säger Martin Folkelind.
Bakom Power of Print projektet står Grafiska Företagens Förbund (GFF), Papyrus och Arctic Paper.