Arctic Paper stödjer Power of Print

PUBLICERAD: 11 februari 2010
UPPDATERAD: 11 februari
FOTO Istockphoto.com
FOTO Istockphoto.com

Power och Print och Arctic Paper inleder nu ett samarbete i projektet vars målsättning är att lyfta fram det tryckta mediets roll i en alltmer digitaliserad värld.

Power och Print och Arctic Paper inleder nu ett samarbete i projektet vars målsättning är att lyfta fram det tryckta mediets roll i en alltmer digitaliserad värld.

– Det är mycket positivt för oss att Arctic Paper nu är med och arbetar med denna för branschen så viktiga fråga. Vi arbetar för fullt med att samla fler aktörer inom värdekedjan i Power of Print-projektet, säger Lena-Liisa Tengblad, vd för Grafiska Företagens Förbund.

Power of Prints uppgift är att sprida kunskap om det tryckta mediet och hur det fungerar tillsammans med andra medier för att på så sätt stärka det tryckta mediets position.

– Genom vår medverkan i projektets styrgrupp hoppas vi kunna tillföra kunskap från producentled när det handlar om papperets fördelar, både som effektiv informationsbärare och ur miljöhänsyn, säger Lars-Åke Fritzson, vd för Arctic Paper.

När projektet Power of Print startade 2007 riktade de sig i huvudsak mot tryck på papper. Nu går Power of Print in i en ny fas och riktar in sig mot all form av tryck.

– Det finns många fördomar kring pappersproduktion och trycksaker som vi gärna vill bemöta. Power of Print är en bra plattform för detta arbete, menar Lars-Åke Fritzson.

Martin Folkelind, skandinavisk marknadschef hos Arctic Paper, ser även han många positiva fördelar med samarbetet.

– Vi är övertygade om att närproducerade trycksaker tryckta i Sverige på papper tillverkat i Sverige långsiktigt är det bästa för såväl plånbok som miljö. Många av GFFs medlemmar kämpar för att ro hem fler jobb till Sverige och där har vi ett gemensamt intresse, kanske kan arbetet inom Power of Print hjälpa oss på traven, säger Martin Folkelind.

Bakom Power of Print projektet står Grafiska Företagens Förbund (GFF), Papyrus och Arctic Paper.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx