Han fick 11,3 miljoner – och mer kommer

PUBLICERAD: 31 mars 2010
UPPDATERAD: 31 mars

hasse_390Grattis Hasse Johansson på Grafiska Företagens Förbund. Ni har fått 11,3 miljoner för att vidareutbilda branschen. Hur har det gått till?

– Redan 2007-08 gick vi ut och frågade företagen om de ville att vi skulle gå in och administrera ett kommande EU-projekt. Det blev ett ja. Det ledde till att vi andra kvartalet 2009 gjorde ett antal förprojekteringar runt om i landet. Utifrån dem gick vi sedan i höstas in med separata ansökningar för de åtta regioner som EU har delat in Sverige i. Hittills är det ansökan för regionen Stockholm som har gått igenom.

– Vi sökte som sagt för alla regioner i Sverige. För södra och västra Sverige fick vi nej direkt. För övriga sex fick vi medel för förprojektering.

– Utav de sex blev det ingen fortsättning för övre Norrland. Men fem regioner skickade vi in ansökningar för. Stockholm har vi nu fått. För mellersta Norrland och östra Mellansverige har vi fått avslag. Två regioner, nämligen Småland med öarna samt norra Mellansverige, har ännu inte fått svar.

– För de två som vi fått nej till, hav vi beslutat att inte ge oss. Vi har istället spetsat ansökningarna, gjort dem lite tuffare, och skickat in dem på nytt.

Vilka får glädje av pengarna?

– Stockholmsprojektet är ett samprojekt med Tidningsutgivarna. Där ingår tre tidningshus och 14 civilgrafiska företag.

När ni väl fått pengarna, har andra företag uttryckt intresse. Hur gör ni med dem?

– Vi bevakar när det kommer en ny möjlighet. Men de kan inte vara med i det projekt som nu är igång. De som inte var med i förprojekteringen för ett år sedan kan inte komma med nu.

– Alla hade dock samma möjlighet att anmäla sig våren 2008, när vi gick ut och uppmanade företagen att registrera sig för förstudien.

De som är med, vad kommer de att erbjudas?

– För Stockholms del har vi gjort i ordning en lista med 43 olika utbildningar. Det finns en teknisk kategori, där det gäller att bli ännu bättre på Adobes programvaror eller att bli en skickligare offsettryckare eller bokbindare. Inom en annan kategori erbjuder vi utbildningar inom lean production, bättre samarbete mellan avdelningar, produktionsplanering etc. Sedan finns det en ganska stor kategori som handlar om ledarskapsutveckling, marknadsföring och försäljning. Ytterligare en grupp omfattar hälsa och jämställdhet. Sedan har vi olika specialare, som till exempel att bli auktoriserad reklamutgivare på RMI Berghs.

– Ett drygt tiotal utbildnings- och konsultföretag medverkar som utbildare. De erbjuder både företagsspecifika och samordnade utbildningar.

– Vissa utbildningar gör man gärna tillsammans med andra. Men det är inte så kul att sitta ihop med sin värsta konkurrent och utforma affärsplaner och företagsutveckling, så den typen av utbildning blir företagsspecifik.

Hur länge ska projektet pågå?

– Projektet pågår fram till utgången av 2011, med en tyngdpunkt under hösten 2010 och våren 2011.

– Företagen har inte betalat något för förstudien och betalar ingenting för kurserna. De bidrar enbart med arbetstiden. Som branschorganisation svarar vi för all administration och rapportering till regionala ESF (Europeiska Sociala Fonden).

Finns det någon uppföljning?

– I projektet ingår uppföljning, utvärdering och spridning av resultaten. Det är avsatt särskilda medel för det.

Vilken utbildning skulle du själv vilja gå?

– Jag skulle vilja gå ett 30-tal kurser. Men om jag måste välja skulle det vara affärs- och ledarskapsutveckling.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Original Tryckeri får ny ägare – "Branschen måste konsolideras"

Investmentbolaget Gerdins Invest förvärvar 60 procent av aktierna i Original Tryckeri Norrland och dotterbolaget Original Tryckeri Lycksele. Bolagen har tryckeriverksamhet i Umeå och Lycksele.
orginaltryckeri-

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa