Han fick 11,3 miljoner – och mer kommer

PUBLICERAD: 31 mars 2010
UPPDATERAD: 31 mars

hasse_390Grattis Hasse Johansson på Grafiska Företagens Förbund. Ni har fått 11,3 miljoner för att vidareutbilda branschen. Hur har det gått till?

– Redan 2007-08 gick vi ut och frågade företagen om de ville att vi skulle gå in och administrera ett kommande EU-projekt. Det blev ett ja. Det ledde till att vi andra kvartalet 2009 gjorde ett antal förprojekteringar runt om i landet. Utifrån dem gick vi sedan i höstas in med separata ansökningar för de åtta regioner som EU har delat in Sverige i. Hittills är det ansökan för regionen Stockholm som har gått igenom.

– Vi sökte som sagt för alla regioner i Sverige. För södra och västra Sverige fick vi nej direkt. För övriga sex fick vi medel för förprojektering.

– Utav de sex blev det ingen fortsättning för övre Norrland. Men fem regioner skickade vi in ansökningar för. Stockholm har vi nu fått. För mellersta Norrland och östra Mellansverige har vi fått avslag. Två regioner, nämligen Småland med öarna samt norra Mellansverige, har ännu inte fått svar.

– För de två som vi fått nej till, hav vi beslutat att inte ge oss. Vi har istället spetsat ansökningarna, gjort dem lite tuffare, och skickat in dem på nytt.

Vilka får glädje av pengarna?

– Stockholmsprojektet är ett samprojekt med Tidningsutgivarna. Där ingår tre tidningshus och 14 civilgrafiska företag.

När ni väl fått pengarna, har andra företag uttryckt intresse. Hur gör ni med dem?

– Vi bevakar när det kommer en ny möjlighet. Men de kan inte vara med i det projekt som nu är igång. De som inte var med i förprojekteringen för ett år sedan kan inte komma med nu.

– Alla hade dock samma möjlighet att anmäla sig våren 2008, när vi gick ut och uppmanade företagen att registrera sig för förstudien.

De som är med, vad kommer de att erbjudas?

– För Stockholms del har vi gjort i ordning en lista med 43 olika utbildningar. Det finns en teknisk kategori, där det gäller att bli ännu bättre på Adobes programvaror eller att bli en skickligare offsettryckare eller bokbindare. Inom en annan kategori erbjuder vi utbildningar inom lean production, bättre samarbete mellan avdelningar, produktionsplanering etc. Sedan finns det en ganska stor kategori som handlar om ledarskapsutveckling, marknadsföring och försäljning. Ytterligare en grupp omfattar hälsa och jämställdhet. Sedan har vi olika specialare, som till exempel att bli auktoriserad reklamutgivare på RMI Berghs.

– Ett drygt tiotal utbildnings- och konsultföretag medverkar som utbildare. De erbjuder både företagsspecifika och samordnade utbildningar.

– Vissa utbildningar gör man gärna tillsammans med andra. Men det är inte så kul att sitta ihop med sin värsta konkurrent och utforma affärsplaner och företagsutveckling, så den typen av utbildning blir företagsspecifik.

Hur länge ska projektet pågå?

– Projektet pågår fram till utgången av 2011, med en tyngdpunkt under hösten 2010 och våren 2011.

– Företagen har inte betalat något för förstudien och betalar ingenting för kurserna. De bidrar enbart med arbetstiden. Som branschorganisation svarar vi för all administration och rapportering till regionala ESF (Europeiska Sociala Fonden).

Finns det någon uppföljning?

– I projektet ingår uppföljning, utvärdering och spridning av resultaten. Det är avsatt särskilda medel för det.

Vilken utbildning skulle du själv vilja gå?

– Jag skulle vilja gå ett 30-tal kurser. Men om jag måste välja skulle det vara affärs- och ledarskapsutveckling.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1