De gamla medierna kommer att fortsätta tappa, men förpackningar fortsätter öka och direktreklam hade tillväxt även under fjolåret. Det var några av konklusionerna som kom fram i Marie Nilssons föredrag på Grafiska Företagens Förbunds årsmöte, som attraherat drygt 100 personer till Malmö på torsdagen den 6 maj.
Lars Lindgren arbetar med affärsutveckling inom SCA. Med en rad fakta tog han strid för skogen och papperet.
– Det finns 75 procent mer skog i Sverige nu än 1926. Återväxten är 120 miljoner kubikmeter medan det ett normalår avverkas 90 miljoner. Inget år har det avverkats mer än tillväxten. 40 procent av den svenska CO2-belastningen tas om hand av skogen varje år. Det är bäst i Europa.
– 89 procent av de svenska kunderna tycker miljön är mycket viktigt. Därför måste vi skaffa ordentlig kunskap och tala om våra produkter ur ett miljöperspektiv.
När han ändå var på plats passade Lars Lindgren samtidigt på att visa statistik för att priserna på trycksaker har ökat mer än dubbelt så mycket som papperspriset under den senaste 20-årsperioden. Tidningarna har lyckats höja sina priser ytterligare 50 procent mer än den grafiska branschen, så den branschen har klarat sig ännu bättre.
20 förpackningar per världsmedborgare
Patric Engvall från TetraPak berättade att de i fjol växte till att producera 145 miljarder förpackningar.
– Det är drygt 20 Tetra Pak-förpackningar per person på hela planeten. Men vi behöver volym, minst 75 000 av varje. Och vi ser en efterfrågan på förpackningar i små upplagor.
Patric Envall berättade vidare att de levererar 230 olika förpackningsvarianter. Detta världsföretag har alltså begränsat sig till 230 produkter medan ett vanligt svenskt tryckeri erbjuder ett oändligt antal varianter till sina kunder.
Marie Nilssons reflektioner
Marie Nilsson är vd för Mediavision och har tillgång till ordentliga analyser av hur medievanorna förändrar sig. Här är lite av det hon konstaterar:
– Halva annonsomsättningen är borta för dagstidningarna jämfört med för tio år sedan. Dagstidningsabonnemanget har ökat i kostnad med 50 procent på tio år, i fasta priser. Priset har varit att tappa en hel del betalande prenumeranter. 40 procent av de som hoppar av anger priset som orsak.
– 75 procent säger att de tänker byta till annan sajt ifall deras favorittidning börjar ta betalt på nätet. Bara fem procent säger att de skulle betala. Resten fördelar sig mellan att bara vilja läsa rubriker och att helt sluta läsa.
– 50 procent säger att de är inne på sociala medier flera gånger i veckan. 3 miljoner är Facebook-användare. För tre år sedan fanns detta inte.
– Internetanvändandet i USA är inte annorlunda än i Europa. Filmklipp är det mest sedda. I Sverige är SVT bäst på att driva oss till webb-tv. Därefter kommer Aftonbladet. 69 procent säger att de ser webb-tv för att se traditionella program, men när de själva har tid. Det är det utan jämförelse mest använda mediet.
– Traditionella medier har en krympande marknad med färre aktörer.
– Det går numera att ta betalt för enskilda artiklar och reportage. En nyckel till detta är Iphone och Ipad, där det finns en acceptans för att betala för innehåll.
– Lojaliteten till enskilda varumärken minskar och man får färre favoritkällor.
– Jag tror att papperet och de nya medierna kommer att leva sida vid sida. Vi har ännu inte sett något medium som slagit ut något annat. Vi går på bio även om vi har fantastiska tv-apparater med ljud hemma.
Satsa på förpackningen
Förpackningens roll var något som Jörgen Olofsson, kreativ chef på Amore, lade fram. Han står bakom mängder av de förpackningar vi dagligen ser omkring oss.
– Förpackningsdesign är åtta gånger så kostnadseffektivt som promotion för att öka köpbeteendet. Det gäller att få folk att vända på huvudet. Förpackningar är något som du ska göra om igen och igen. Försäljningen av Proviva har till exempel 14-dubblat sin omsättning sedan 1994, och det är de ständigt nya förpackningarnas skäl.
– Man får inte ens sätta en hyllvippa utan att betala Ica för det länge. Det är mycket dyrt och svårt att få göra något kring produkten i butiken. Det är därför själva produkten man måste satsa på.